Search
Now showing items 1-100 of 578
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Dette er en kvantitativ litteraturstudie med innslag av egne undersøkelser, som hovedsakelig diskuterer klingende musikk og/eller oppfatninger av følgende kilder: - "Weightless" ("the most relaxing song in the world") - ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne masteroppgaven sammenlikner og analyserer fem ulike versjoner av ett og samme musikalske materiale. Igor Stravinsky (1882-1971) skrev balletten Pulcinella i 1920 og basert på den skrev han en instrumental orkestersuite ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Det har lenge vært fokus på den ujevne kjønnsbalansen i norsk musikkbransje, og temaet kommer opp i media år etter år. Men hvordan oppleves det egentlig for dagens kvinnelige popartister å være kvinne i musikkbransjen? ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Kjære publikum, jeg har en hemmelighet. Det finnes musikk du ikke vet eksisterer. Det finnes sanger du aldri har hørt og ikke umiddelbart forstår. Hvorfor, spør du kanskje? Fordi ingen synger dem lenger, sier jeg. Denne ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Dette oppgaven er knyttet til musikkpedagogikk, og handler om gitarundervisningen i den norske kulturskolen. Gitarlærere i kulturskolen kan i mange sammenhenger tilpasse undervisningen slik de selv ønsker. Denne oppgaven ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Sammendrag Hvordan kan pausen bidra til det musikalske uttrykket i kunstmusikk? Dette er en oppgave som spør om hva et lydløst rom kan skape musikalske sekvenser eller motiver. Med utgangspunkt i kunstmusikkens er pausen ...
The Roles of Popular Music in Video Games Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
This thesis explores the roles of popular music in video games. It draws on the analytical tools used in ludomusicology, film music studies and studies of music videos. Unlike other audiovisual media, video games are based ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne oppgaven forsøker å definere vokalistens rytmiske rolle i groovebasert musikk, og nærmere bestemt på hvilken måte denne rollen fungerer i en samspillsituasjon. Dette gjøres gjennom en todelt problemstilling, som først ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne oppgåva er eit bidrag til den musikkpedagogiske diskusjonen, der søkjelyset er retta mot grunnskulelærarar sin praksis i faget musikk. Samfunnet vårt er i stadig utvikling. Informasjonsteknologi, globalisering, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Hvordan har det elektriske gitar-soundet utviklet seg gjennom historien? Hvilke narrative egenskaper kan det ha, og hvilken posisjon har den elektriske gitaren i populærmusikken? Dette er spørsmål jeg belyser i denne ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne oppgåva fokuserer på låtskriving, både frå låtskrivarperspektiv og lyttarperspektiv. Dette fokuset er ein konsekvens av ei aukande vektlegging av låtskriving i media, i musikkmiljø og i musikkutdanningar, samtidig ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne oppgåva er eit resultat av eit masterstudium i musikkvitenskap ved Universitet i Oslo. Oppgåva tek føre seg ulike problematikkar som er knytt til friimprovisasjonsfeltet, og ser på korleis vi kan forstå og behandle ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Singer/songwritere og autentisitet i en digital tidsalder Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
With the live classical music audience in decline, it has been argued that alternative music venues may be an important opportunity for the classical music industry to raise its profile and contribute to securing its ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
”Flow” er eitt av dei mest sentrale omgrepa i rap-musikk. Rytmen i orda og rima til ein rappar er ved sidan av stemmebruken og det tekstlege innhaldet den musikalske framgrunnen av ei rap-låt. Denne oppgåva tek for seg ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Feltet musikk og helse har gjennomgått store forandringer gjennom de siste tiår. Nye praksisområder, nye roller og identiteter for musikkterapeuter, musikkpedagoger, og samfunnets musikere, og ikke minst nye teoretiske ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Et teoretisk rammeverk som tar for seg å beskrive hvordan pianister er i stand til å spille musikk fra hukommelsen. Områder som dekkes inkluderer musikkteori, musikkanalyse, øvingsteknikk, hukommelse, psykologi og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Musikk og matematikk har en lang historie. I vesten starter vi gjerne med Pytagoras. I 2006 ble regning en grunnleggende ferdighet som skulle inn i alle fag. I denne oppgaven ser jeg på flere innfallsvinkler til musikk og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Formålet med denne studien var å se på hvilke faktorer som påvirker kommunikasjon om musikalsk lyd ved innspilling i et studio. Det er gjort lite forskning på basert på dette temaet. Det teoretiske grunnlaget for ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Aftonland fra 1957 er et verk for kammerbesetning og sopran hvor teksten er hentet fra Pär Lagerkvists diktsamling med samme navn fra 1953. I denne oppgaven undersøker jeg hvordan forholdet mellom tekst og musikk arter seg ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Masteroppgaven er en studie av hvordan man bruker musikk på dagens middelalderfestivaler. Den er bygget rundt kvalitative intervjuer med musikere som spiller på middelalderfestivaler og arrangøren for Hamar Middelalderfestival. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
I løpet av de siste årene har singback gjort sitt store inntog i den norske musikal- og teaterbransjen, og funnet veien til de store kommersielle oppsetningene. Der singback før som regel ble brukt i mindre oppsetninger, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Masteroppgaven "Stemmen og stilforståelse" omhandler stemmebruk og vokaltradisjoner i sjangerne soul og heavy metal.
Over mange år har den klassiske sangtradisjonen dominert utdanningsinstitusjonene og det sanglige ...
Da Punken kom til Norge Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Basert på intervjuer med sentrale aktører fra den første generasjonen norske punkere og utvalgte casestudier, tar denne oppgaven for seg punkens fremvekst, utvikling og betydning i Norge på slutten av 70-tallet og tidlig ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne oppgaven tar for seg problemstillinger omkring musikk og lokal identitetsforankring. Jeg har forsøkt å belyse hvilken relevans stedstilhørighet kan ha for vår identitet, og videre hvorvidt musikken kan være av betydning ...
Emosjon i musikken Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Musikk i dag brukes ofte som virkemiddel i film-, tv- og spill-industrien for å forsterke emosjoner som ønskes uttrykt. I denne oppgaven ønsker jeg at leseren skal få en oversikt over hvilken forskning som eksisterer på ...
The Loudness War og overkompresjon i populærmusikk Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Samtidsmusikk i Oslo : Et smalt felt på en bred arena Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne studien undersøkjer kva det vil seie å oppleve noko som autentisk og folkekjært, med utgangspunkt i materiale henta frå seks gjennomførte djubdeintervju av eit strategisk personutval. Studien baserer seg mellom ana ...
Identitet og læring i guru-shishya-parampara. En feltstudie. Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne oppgaven drøfter flere aspekter ved identitet og læring i guru-shishya-parampara i hindustani klassisk musikk. Jeg forsøker å finne hvilke sammenhenger som finnes mellom identiteter og læring, og undersøker tradisjonen ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Jeg har valgt å studere norsk musikkentreprenørskap.
Grunnen til det er at jeg har blitt forundret over hvor store skiller som finnes internt i norske musikermiljøer. Forundringen min gjaldt hovedsaklig forskjellen mellom ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Den tidligste jazzen som dokumenteres på plate, fra 1917 og fremover, har fortrinnsvis en enkel og tradisjonell skala- og akkordbruk. I siste halvdel av tjuetallet kan man derimot se en høy forekomst av jazzinnspillinger ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Oppgaven tar utgangspunkt i kulturteoretiske metodologier for å undersøke hvordan og hvorfor musikk kan benyttes for å kommunisere ideologiske budskap.
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
With its distinct sound and virtuoso playing style, the five string banjo is of central importance to bluegrass music, and most banjo playing in bluegrass is based on the style of the central individual Earl Scruggs. In ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
The study of emotions in music is a popular topic in the field of music psychology, but methods used to investigate this phenomenon rather focus on how emotions in music are perceived rather than how they are experienced ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
How do we view music and what value do we attribute to musicking activities? Based on the understanding of music as an activity as opposed to an object, I will seek to answer the following primary research questions: Can ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
The timing of rhythm section instruments in prototypical early period funk and jazz-funk tracks (1967-1971) was investigated in order to gauge to what extent ‘swing’ might be a vital rhythmic quality in funk-based grooves. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne oppgaven omhandler konstruerte identiteter blant populærmusikere, med hovedfokus på Miley Cyrus. Den baserer seg på audiovisuell analyse av fire utvalgte musikkvideoer. Oppgaven omhandler også temaer som kjønn, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
I denne studien forteller jeg historiene og beskriver livs-, utdannings- og karriereløpet til tre utvalgte musikere: Harpreet Bansal, Mathias Gran og Håkon Kornstad. De er mellom 25 og 39 år, har ulike utgangspunkt, utøver ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
I denne masteroppgåva utforskar eg den franske komponisten Olivier Messiaen sine sju symmetriske skalaar kalla «modi med avgrensa transposisjonar». Modiane er konstruert ved å dele opp oktaven symmetrisk i fleire mindre ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Når man underviser i sang har man masse man skal gjennomgå i timene, men tiden man har til rådighet er begrenset. Man skal varme opp stemmen, lære nytt repertoar og gå gjennom tekniske vanskeligheter. I tillegg til dette ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
“Well, house rules, Sammy: Driver picks the music, shotgun shuts his cakehole.” Dean turns on the growling engine of the Impala and the intro of AC/DC’s “Back in Black” starts playing. This thesis examines the musical ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
In a major part of the history of orchestration timbre has been seen as a secondary parameter. This thesis is a study of how timbre can be used as primary parameter in orchestration. Through analysis of Boléro by Maurice ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne oppgaven undersøker forholdet mellom intensjon og opplevelse på Rikskonsertenes skoleforestillinger, og ser nærmere på om det er samsvar mellom produsentenes ønsker og målsettinger for en konsert, og elevenes faktiske ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Gatas Parlament var en av Norgest mest kontroversielle politiske artister. Med sitt ekstreme uttrykk og sin eksplisitte politiske musikk vakte de mye oppsikt og reaksjoner i offentligheten. I denne oppgaven utforsker jeg ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Dette nærstudiet har til hensikt å avdekke hvilke holdninger tre utvalgte jazzmusikere har til sjangre. I likhet med tidligere konvensjoner innen stilarten jazz, brukes sjangeroverskridelse hyppig av disse musikerne. Et ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Hjalmar Borgstrøm (1864-1925) var en sentral skikkelse i norsk musikkliv i sin levetid, både som kritiker og komponist. Etter hans død har interessen for ham dalt, og i dag kjenner svært få til dette en gang så respekterte ...
Robert Glasper Experiment - Analyse av groove i låten "Let It Ride" av Robert Glasper Experiment Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
This thesis is a study of the vocal performances in three recordings of Pierre Boulez's work for soprano and ensemble, Pli selon pli – portrait de Mallarmé, particularly the fourth movement, "Improvisation III sur Mallarmé: ...
Syntetisk musikk: En turingtest av maskinell stilsyntese Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne avhandlingen undersøker metoder for å undervise musikalsk improvisasjon på videregående- og bachelornivå, hvordan man kan tilpasse undervisningen til ulike elever, og den stiller også spørsmål til to nyere ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne masteroppgaven belyser følgende problemstilling knyttet til Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06): Hvordan fungerer læreplanen i musikk i praksis etter Læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK06? Hovedproblemstillingen ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Tema for denne oppgaven er musikk og emosjoner med fokus på barns emosjonelle opplevelse av musikk. Oppgaven konsentrer seg om barn i alder 6-8 år, og ser nærmere på hvilke elementer i musikken som vil kunne sees som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
How can we define the musical sampler instrument of today? A laptop together with a software-controlling interface is perhaps the closest we get to the conventional concept of “a sampler” today, as it occupies, as well as ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
This thesis is concerned with the algorithms determining the manner in which digital audio is processed. My interest in this subject is due to my impression that the idiomatic and common ways of designing control algorithms ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Oppgavens mål er å belyse joik og joiketradisjoner blant lulesamer i Tysfjord og Hamarøy. Med joikebegreper som inngang til forskningen viser historier om joik hvilken kulturell betydning joik har i området og med det ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Som sangelev i videregående skole opplevde jeg at sjangerbredde på eksamen var ønskelig. I etterkant har jeg reflektert over at jeg ikke synes jazz og musikal var et spesielt bredt repertoar likevel. Derfor ønsket jeg i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Musikk har i alle tider blitt brukt som helsefremmende middel, men hvordan kan musikk i dag og i fremtiden medvirke i et helsefremmede og forebyggende arbeid, og som imøtekommer personer med demens i den dag-til-dag ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Music students are faced with challenges of tomorrow that higher music education does not yet teach them how to handle. The creative hierarchies of institutionalized music have been found to hinder students’ musical autonomy, ...
Contest Music for Brass Band Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Gradssystemet i norsk korpsmusikk: En praktisk-teoretisk kartlegging Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
(Master thesis / Hovedoppgave, 1990)
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
I hvilken grad inngår de formelle og uformelle maktstrukturene i Kringkastingsorkesteret (heretter KORK) som kilde til bestemte forestillinger om kjønn? Og motsatt, hvordan bidrar bestemte forestillinger om kjønn til å ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Målet med denne oppgaven har vært todelt: å undersøke italiensk diminusjonspraksis i overgangen til det 17.århundre, og å vise hvordan denne praksisen kan gi et utgangspunkt for ornamentering av periodens musikk idag. Jeg ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Etableringen og utviklingen av Rock City Namsos; Norsk ressurssenter for pop og rock, og opplevelsessenter for trønderrock, er en kompleks historie. I norrøn mytologi og germansk folketro fins det en et vesen kjent som ...
Voices of Middle-Earth : En filmmusikalsk studie av vokalmusikken i Ringenes Herre Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Målet med oppgaven min er å finne ut hvilke filmmusikalske funksjoner og virkemidler som blir tatt i bruk for å synliggjøre vokalmusikken i Ringens Herre. Jeg har i introduksjonsdelen av oppgaven valgt å ta med en kort ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
I denne masteroppgaven forsøker jeg å finne sammenhenger mellom emosjonell aktivering og musikalske trekk og egenskaper som kan bidra til denne aktiveringen. Emosjonell aktivering er et begrep som dekker både fysiologiske, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
”Hva kjennetegner låtskrivingsprosessen hos fire nåtidige, norske sanger-sangskrivere?” Dette spør jeg om i min masteroppgave. Med kvalitativt forskningsintervju som metode har jeg intervjuet fire sanger-sangskrivere fra ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Lokalt læreplanarbeid er og har vore eit aktuelt omgrep for implementeringsprosessen av Kunnskapsløftet. Eg har sett nærare på kva dette vil seia for musikkfaget i grunnskulen. Kva er dei nasjonale retningslinjene i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgåva har som overordna mål å undersøkje korleis Lady Gaga konstruerer subjektivitet. Med eit interdisiplinært utgangspunkt fokuserer den hovudsakleg på audiovisuelle tekstar, nærmare bestemt musikkvideoar.
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
This thesis investigates how religion affects popular music expression in the 21st century. Through hermeneutic readings of four audiovisual texts it examines how religious undertones play a part in popular music and its ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Through the history of recorded rock and popular music, some songwriters and producers have stood out with a "sound" that is instantly recognizable. This thesis will deal with the music and productions of Nile Rodgers in ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgaven tar for seg arrangeringen av symfoniorkester i populærmusikalske crossover-prosjekter. Oppgaven ser nærmere på fire svært ulike prosjekter der populærmusikalske artister samarbeider med symfoniorkester. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Oppgaven handler om teorier og undervisningsprinsipper for musikalsang på basis av intervjuer med 6 sangpedagoger, som har dette som sitt hovedfelt. 3 av pedagogene arbeider i Oslo og 3 i London.
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
I denne masteroppgaven har jeg sett nærmere på hvilke utfordringer det fører med seg å skulle overføre et musikkstykke fra ett medium til et annet, det jeg her vil kalle å oversette, spesifikt med ønske om å ivareta den ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Denne masteroppgaven gir et komparativt perspektiv på kinesisk og norsk musikkundervisning. Problemstillingen er: «Hvilke musikksyn kommer til uttrykk gjennom politiske og kulturelle visjoner som ligger til grunn for ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
SAMMENDRAG
Bakgrunnen for å skrive denne masteroppgaven, er forankret i mitt ønske om et bra og variert kulturtilbud for eldre på institusjoner.
Jeg mener det er viktig å utvikle et differensiert repertoar på sykehjem. ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)
Denne hovedoppgaven i musikk, ved institutt for musikkvitenskap, Universitetet i Oslo, tar utgangspunkt i den svenske vokalgruppen The Real Group og deres arrangement. Den søker å finne ut av hvilke virkemidler gruppen ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Denne oppgaven er en analyse av hvilke kompositoriske virkemidler den amerikanske jazzgitaristen, komponisten og bandlederen Pat Metheny bruker i albumet The Way Up. Pat Metheny har gjennom flere tiår opparbeidet seg et ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Denne masteroppgaven i musikkvitenskap tar for seg hvordan nordmenn opplever balkanmusikk sammenlignet med folk fra Balkan. Den undersøker hvordan musikkopplevelsen påvirkes av lytternes foroppfatninger og referanserammer, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
This study is dedicated to four bands that relate to the style of avant rock, as well as the organization in which they all (to a greater or lesser degree) took part in the mid-80s to the early 90s – the California Outside ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Dette er en todelt oppgave der jeg i den praktiske delen har komponert et tresatsig verk for orgel, slagverk og sopran. Komposisjonens hovedfokus er å minske forskjellene mellom orgel og slagverk med tanke på instrumentenes ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Irsk bouzouki er et instrument som har sine røtter i gresk bouzouki, som ble brakt til Irland og begynt brukt av musikere i irsk musikk på midten av 1960 tallet. I årene som fulgte fikk den irske bouzoukien sitt nåværende ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Music video is a particularly powerful medium for showcasing pop artists, offering up a site where images and sounds come together to shape alluring representations. This thesis explores a selection of mainstream pop videos ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Hvorfor vil barn og unge lære å spille orgel? Hva motiverer dem til å begynne og å fortsette
med det? Disse spørsmålene er av stor betydning både for orgelpedagogens valg av innhold i,
og organisering av undervisningen ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2006)
Oppgaven tar for seg hvordan norsk populærmusikk har markert seg i utlandet i perioden fra slutten av 1950-tallet og frem til 2005. Hovedfokus er lagt på bandet a-ha, og det blir drøftet hvordan de oppnådde sin suksses og ...