Abstract
Målet med denne oppgaven har vært todelt: å undersøke italiensk diminusjonspraksis i overgangen til det 17.århundre, og å vise hvordan denne praksisen kan gi et utgangspunkt for ornamentering av periodens musikk idag. Jeg har i denne oppgaven satt ornamenteringen inn i en musikkhistorisk kontekst, drøftet kildemateriale og analysert to ornamenterte versjoner av en madrigal. Fordi oppgaven er et todelt masterprosjekt med en praktisk del, har jeg også ornamentert en madrigal med utgangspunkt i materialet jeg har utforsket. Sammen med analysen gir dette et utgangspunkt for framføringen som skal belyse deler av den skriftlige oppgaven.
I arbeidet med oppgaven har spesielt kategoriseringen av små ornamenter vært en utfordring på grunn av varierende terminologi og bruk. Jeg har jobbet mye med å forstå ornamentenes grunnform og funksjon, og med å organisere dem på en måte jeg synes fungerer. Ornamentenes navn og funksjon har vært vesentlig for min forståelse av stoffet, og jeg tror med fordel språk og retorikk kan brukes i større grad enn tidligere i videre forskning på feltet. Å fordype seg i en periode der musikken har vært i så stor forandring har tidvis vært utfordrende. Mange usikkerhetsmomenter kunne kanskje vært eliminert ved valg av en mer entydig periode. Samtidig har denne overgangsperioden vært særlig interessant og inspirerende på grunn av det store mangfoldet som finnes. Etterhvert som jeg jobbet med stoffet ble det tydelig at selv om fokus opprinnelig ikke var å vise en historisk utvikling, ledet materialet likevel til refleksjoner rundt dette. Oppgaven gir en dypere innsikt og et mer nyansert syn på hvordan forandringen i perioden manifesterte seg. Utformingen av 1600-tallets musikk er tydelig influert av - til og med kanskje en direkte konsekvens av - 1500-tallets diminusjonspraksis.