Abstract
Musikk og matematikk har en lang historie. I vesten starter vi gjerne med Pytagoras. I 2006 ble regning en grunnleggende ferdighet som skulle inn i alle fag. I denne oppgaven ser jeg på flere innfallsvinkler til musikk og matematikk med utgangspunkt i musikkfagene på musikklinja i den videregående skolen. Jeg prøver å berøre mange temaer, fra overtoner, til stemming av skalaen til bruk av matematikk som en komposisjonsteknikk. Jeg gjør også en historisk gjennomgang av tidligere tanker om musikk og matematikk. Alt er med utgangspunkt i et hovedområde eller kompetansemål i læreplanen for et musikkfag. Selv om jeg tar utgangspunkt i læreplaner er ikke dette i hovedsak en pedagogisk oppgave. Derfor er det begrenset med pedagogisk refleksjon rundt hvordan stoffet jeg legger frem best kan fungere i en undervisningssammenheng. Likevel håper jeg oppgaven kan være nyttig for de som ønsker å undervise i musikk og må forholde seg til regning, samt alle med interesse for musikk og matematikk.