Abstract
Dette oppgaven er knyttet til musikkpedagogikk, og handler om gitarundervisningen i den norske kulturskolen. Gitarlærere i kulturskolen kan i mange sammenhenger tilpasse undervisningen slik de selv ønsker. Denne oppgaven består av en kvalitativ undersøkelse, som handler om hvordan gitarlærere i kulturskolen underviser, og hvilke tanker de har om gitarundervisningen i kulturskolen. Fokuset for oppgaven er på gitarlærernes pedagogiske og musikkfaglige verdier, og hvordan disse preger undervisningen deres. Oppgaven handler om: 1) Hvordan gitarlærere i kulturskolen underviser, 2) Hvordan gitarlærere i kulturskolen bruker sine musikalske ferdigheter, og sine musikkfaglige kunnskaper, 3) Hvilke musikalske ferdigheter og musikkfaglige kunnskaper gitarlærere i kulturskolen mener at en gitarlærer i kulturskolen bør ha. Empirien fra undersøkelsen er koblet til musikkpedagogisk teori, samt egne tanker og erfaringer. Prosjektets primære formål var å utvikle kunnskap om lærerforutsetninger angående gitarundervisning i kulturskolen. Informasjonen i denne oppgaven kan kanskje være nyttig for gitarlærere i kulturskolen, gitarlærere som driver med gitarundervisning i andre sammenhenger og utdanningsinstitusjoner.