Abstract
Aftonland fra 1957 er et verk for kammerbesetning og sopran hvor teksten er hentet fra Pär Lagerkvists diktsamling med samme navn fra 1953. I denne oppgaven undersøker jeg hvordan forholdet mellom tekst og musikk arter seg i dette verket med fokus på den opplevde meningen. Alt av teori og metode blir dratt inn underveis i utlegningen av verket, og det er gjennom denne utlegningen jeg søker å oppnå en forståelse, og komme frem til en mulig metode for å undersøke dette forholdet. Spørsmål om hva som skjer når man sammenstiller tekst og musikk, og hvor meningen egentlig oppstår blir også sentrale. Gjennom å reise slike spørsmål, og samtidig skissere en fremgangsmåte hvor fortolkeren er en viktig faktor, håper jeg at denne oppgaven kan bidra til å utvide feltet som omhandler tekst og musikk, i tillegg til å være et bidrag til litteraturen om Nordheim. Oppgavens problemstilling kan sammenfattes i disse to spørsmålene: Hvordan oppleves forholdet mellom tekst, musikk og mening i Arne Nordheims Aftonland? Og hvordan kan man gå frem for å undersøke slike forhold?