Abstract
Dette nærstudiet har til hensikt å avdekke hvilke holdninger tre utvalgte jazzmusikere har til sjangre. I likhet med tidligere konvensjoner innen stilarten jazz, brukes sjangeroverskridelse hyppig av disse musikerne. Et eklektisk forhold til sjangre er ikke unikt for jazz, men særlig den utstrakte bruken av improvisasjon innen stilarten legger til rette for at musikerne kan benytte seg av elementer fra alle typer musikk. Det som er felles for musikerne er at de befinner seg i gråsonen mellom jazz og pop-musikk. Ved hjelp av kvalitative intervju, konsertobservasjon og redegjørelse for relevante teorier, dannes et grunnlag for diskusjon om denne gråsonen. Dette fører til at en rekke spørsmål reiser seg: Hvordan defineres sjangre? Hvorfor eksisterer sjangerbegreper? Kan jazz betraktes som populærmusikk?
This close-study examines three selected musicians' attitudes towards genres. Like earlier conventions within jazz, crossover is essential for these musicians. An eclectic relationship to genres is not unique for jazz musicians. However, the wide-spread use of improvisation within the style enables musicians to use elements from all kinds of musics. The three musicians have in common that they all operate within a grey-area between jazz and pop-music. With use of qualitative interviews, concert observation and theoretic framework, a foundation of discussion about this grey-area is established. In regards to this, a number of questions occur: How are genres defined? Why do genre-concepts exist? Can jazz be understood as popular music?