Search
Now showing items 1-100 of 435
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av hvordan nyutdannede, nyansatte lærere opplever å ha en veileder som også er deres leder. Formålet med studien er å undersøke veilederens doble rolle ovenfor veisøkeren, ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av to skolers arbeid med gruppeveiledning. I studien undersøker vi hvordan gruppeveiledning kan bidra til læreres kompetanseutvikling og hvordan lederes tilrettelegging av ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Bakgrunn
Kunnskapsløftet – fra ord til handling er et nasjonalt skoleutviklingsprogram som har til hensikt å sette skolene i stand til å utvikle seg til å bli lærende organisasjoner. Programmet er initiert av Kunnskapsde ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
I denne oppgaven retter vi fokus på det kommunale skoleeiernivået og forsøker å ramme inn feltet mellom skoleeier og skoleledere i en kommune. Formålet med oppgaven er å utvikle kunnskap omkring hvordan skoleeier kan bidra ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Lærere som slutter av sin yrkeskarriere før oppnådd pensjonsalder er et tap for samfunnet. Dette er et samfunnsøkonomisk problem.
Regjeringen rettet fokuset mot seniorpolitikk med St.meld.nr.6(2006-2007). For å opprettholde ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
1. Bidrag til forskningsfeltet
Forskningsstudien er en fenomenologisk studie med formål å beskrive og forstå hvordan kommuner kommuniserer sin rekrutteringspraksis i lys av rasjonaliteter. Det kan synes som om det er lite ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
I denne masteroppgaven studerer vi en implementeringsprosess. I 2008-2009 skulle Leseutviklingsskjema (LUS) implementeres ved Berg skole, og vi ble bedt om å følge denne prosessen på nært hold.
Vi mener at vi gjennom denne ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Det er mye fokus på tilpasset opplæring innen skolesektoren. Kunnskapsløftet og andre of-fentlige dokumenter vektlegger dette som et viktig pedagogisk prinsipp for å skape en bedre kultur for læring på den enkelte skole. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Problemstilling:
Tema for masteroppgaven er ledelse av endringsprosesser i skolen.
Problemstillingen er todelt:
1. Hvordan utøves ledelse av endringsprosesser i en skole der myndighetene vurderer endringene som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Trykket på skoleutvikling har økt markant de senere årene, og Norge er intet unntak. Det er utviklet mange verktøy som skoler kan benytte i utviklingsarbeid, hvorav noen stammer fra kommersiell virksomhet. Denne studiens ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie der jeg undersøker hvilke erfaringer nytilsatte rektorer har med deltagelse i et mentorprogram. Studien ser også på hvordan skoleeier legitimerer og designer et slik mentorprogram. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Temaet for denne masteroppgaven er dialogen som ledelsesverktøy i samspillet mellom ledere og medarbeidere. Formålet er å få en videre forståelse av hvordan skoleledere kan bruke dialogen som ledelsesverktøy for å skape ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Kvantitativ måling og kvalitativ fortolkning av selvregulert læring
Norske politikere viser ofte til OECDs PISA-undersøkelser når de skal si noe om tilstanden i norsk skole. Skoleledere må i økende grad forholde seg til ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Internasjonale undersøkelser forsterker og aktualiserer diskusjonen om måling av kunnskap og kompetanse, og om vurdering generelt, i norsk skole. I oppgaven analyseres forskjeller og likheter mellom PISA-undersøkelsen, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
1. Tema/Problemområder
Skolekultur er et mangfoldig uttrykk, og inneholder flere abstrakte fenomener. Kulturen legger vesentlige premisser til grunn for den virksomheten som drives på hver enkelt skole, og utgjør på den ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
1. Problemområde/problemstilling(er):
Som overordnet tema for dette prosjektet har jeg valgt ”endringsledelse” knyttet til ledelse av barneskoler i Norge. I denne undersøkelsen tar jeg utgangspunkt i en konkret lovendring ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Temaet for denne oppgaven er ”førstegangsrektoren”. Det å være rektor i dag innebærer svært mange forventninger og krav. Det er flere aktører som mener noe om det som skal gjøres og hvordan du skal utføre jobben. Skolesystemet ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Tema/område/problemstilling:
Oppgaven belyser sammenhenger mellom styring og kvalitetsutvikling.
Oppgaven belyser hvordan rektorer i Akershus betrakter og bruker lederavtalen som verktøy for kvalitetsutvikling ved egen ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Problemstilling:
Hvordan er oppfatninga om ledelse i en skole der IKT er integrert som et verktøy.
Jeg har undersøkt oppfatningen om ledelse i Godøy skole. Skolen er av departementet utnevnt til bonusskole 2002 for blant ...
Nye vurderingssystemer - ny kurs for skoleledere? : ledelsesstrategier, ansvarliggjøring og kontroll
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
SAMMENDRAG AV MASTEROPPGAVEN I UTDANNINGSLEDELSE
TITTEL:
NYE VURDERINGSSYSTEMER – NY KURS FOR SKOLELEDERE?
Ledelsesstrategier, ansvarliggjøring og kontroll.
AV:
Mona ANDERSEN Monica DELLEMYR og Mette Rollum ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
TITTEL:
1. SKOLELEDELSE OG ELEVRESULTATER-har skoleledelse en innvirkning på elevenes prestasjoner? En studie av to skoler og accountability -mekanismer med et særlig fokus på leseopplæring. Problemstilling: Er det ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Hva er en god skole? Hvordan blir gode skoler gode? Blir gode skoler gode fordi de har gode ledere? Hvis vi antar at skoler blir gode fordi de blir ledet av gode ledere, hva særpreger i så fall denne lederen og den praksis ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
1. Problemstilling:
Hvordan beskriver og forstår skoleledere læring gjennom deltakelse i ulike læringsfellesskap?
Teoribakgrunn:
Læring: Dysthe (2001)
Læring i organisasjoner: C. Wadel (2002)
Ledelse i et relasjonelt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Innføringen av et nasjonalt kvalitetsvurderingssystem (NKVS) markerer et systemskifte i norsk utdanningssektor der mål- og resultatoppnåelse erstatter regelstyring. Skoleeierne får større beslutningsmyndighet i forhold til ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
PROBLEMOMRÅDE/PROBLEMSTILLING:
Problemstillingen i oppgaven er: Hva skjer når rektor initierer aksjonslæring for å endre lærernes undervisningspraksis i leseopplæring?
Oppgaven er en undersøkelse av et aksjonslæringsprogram ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
I denne oppgaven belyser jeg tilbakemeldingskultur mellom ledere og lærere i skolen. Begrepene tilbakemelding og tilbakemeldingskultur har de siste årene vært benyttet både i undersøkelser og dokumenter om skolen, men det ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
I denne oppgaven belyses frafall i videregående opplæring, som har vist seg å være en vedvarende negativ trend i det norske utdanningssystemet. Gjennom en kvalitativ forskningsstrategi har formålet vært å vinne kunnskap ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Problemområde/problemstilling
Hva er den norske folkehøgskolens dannelsesideal i 2008?
Hvordan kommer allmenndannelse til uttrykk og blir reflektert i skolenes formål og verdigrunnlag?
Bakgrunn
Oppgaven har til hensikt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Temaet for denne oppgaven er å se nærmere på hvilke muligheter vi som skoleledere har til å undersøke og følge opp kvaliteten på læringsarbeidet i klasserommet slik at læringsutbyttet for elevene kan bli best mulig. Vi har ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
1. Problemstilling og bakgrunn for valg av oppgave
Oppgavens problemstilling er:
"Hvilken betydning har elevorganisering og ledelse for lærersamarbeidets innhold og form?"
Jeg studerer altså lærersamarbeid i forhold ...
Arbeidsrettet norskopplæring Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Tema for oppgaven er arbeidsrettet opplæring. Dette er en metode som kombinerer språkopplæring på voksenopplæringssenter og arbeidsplass.
I min forskning har jeg ønsket å undersøke hvordan ledelsen på et voksenopplæringssenter ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
1. Problemområde:
Denne masteroppgaven i faget Utdanningsledelse undersøker fenomenet ledelsespraksis. Min problemstilling er: Hva slags ledelsespraksis skaper retning for endringsarbeid med å produsere, introdusere og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
I skolen er det utstrakt bruk av teamarbeid som ramme for samarbeid om ulike oppgaver. I denne oppgaven har jeg studert samarbeidet i et team ved en skole. Mer spesifikt har jeg undersøkt hvordan en plangruppe på en ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Temaet for studien er styring og ledelse av høyere utdanning. Interessen for temaet skyldes den offentlige debatten som har pågått de siste årene om egnet styrings- og ledelsesstruktur innen universitets- og høyskolesektoren. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Denne oppgaven er inspirert av Jorunn Møller sin forskning der hun bruker begrepet dilemma som analyseverktøy for å forstå og forklare noe av den kompleksiteten rektorer opplever i sin hverdag. Oppgaven plasserer seg inn ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Eigne erfaringar med utprøvingar i skulen, og det faktum at det tek lang tid å endre skulen, er bakgrunnen for tema og problemstilling i oppåva. Det eg var med på, medverka ikkje til store endringar. Men nokre skular får ...
Ansvarliggjøring i en skoles arbeid med å øke læringsutbytte for elevene Restricted Access
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2014)
I denne oppgaven retter vi fokus mot ansvarliggjøring i en skoles arbeid med å øke læringsutbytte for elevene. Vår problemstilling er: Hvordan påvirker en skoleeiers politisk vedtatte resultatkrav arbeidet omkring økt ...
Ansvarliggjøring i en skoles arbeid med å øke læringsutbytte for elevene Restricted Access
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2014)
I denne oppgaven retter vi fokus mot ansvarliggjøring i en skoles arbeid med å øke læringsutbytte for elevene. Vår problemstilling er: Hvordan påvirker en skoleeiers politisk vedtatte resultatkrav arbeidet omkring økt ...
Elevevaluering av lærere : utviklingsverktøy eller kontrollinstrument? Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Problemstilling
Obligatorisk elevevaluering av lærere ble innført i de videregående skolene i Oslo fra høsten 2008. I min studie har jeg undersøkt hvordan noen av interessentene til videregående skole forholder seg til ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Problemstilling
I hvilken grad er det mulig å hevde at det er samsvar mellom lederrollen i utdanningssektoren og i andre bedrifter?
Teori
Jeg har presentert, drøftet og sammenlignet to ulike teorier – George Kennings teori ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Tema omhandler læreres, skoleleders og elevens egen motivasjon for faget nynorsk. Jeg har ønsket å finne ut av hvorfor holdningene til dette faget er spesielt negativt i Oslo, og om noen av disse holdningene kan settes i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Oppgavens tema, problemstilling og perspektiv
Tema for oppgaven er Skolevandring. Gjennom problemstillingen "fører praktisering av Skolevandring til endring i læringstrykk og synliggjøres dette i resultatene på nasjonale ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Tilpasset opplæring er et viktig begrep innenfor skolen. Kunnskapsløftet og andre offentlige styringsdokumenter vektlegger dette som et grunnleggende virkemiddel for læring. Tilpasset opplæring handler om å gi god og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
This thesis describes the project Better exam results where the software OneNote was introduced into School X with the view to better students’ exam results. Through observations, a survey and interviews we investigate how ...
Ulike perspektiv på læring Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Ulike perspektiv på læring er en todelt studie knyttet til temaområdet ”Utdanningskvalitet og læring”. Første del er en teoristudie som søker å besvare problemstillingen Hvilke antakelser om kunnskap, læring og motivasjon ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Problemstillinger:
1.Hvilke aspekter av makt kommer til syne på Lotusdalen skole ut fra et relasjonelt perspektiv på ledelse?
2.Hvilke aspekter av tillit kommer til syne på Lotusdalen skole ut fra et relasjonelt perspektiv ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Rektor i dagens skole utfordres i stadig sterkere grad som leder av en organisasjon i endring, og vi ønsker i forskningsarbeidet å ha fokus på lederrollen og relasjonen mellom rektor og lærere. Vi vil undersøke nærmere ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Oppgavens problemstilling.
I februar 2002 reiste jeg sammen med norske, svenske og finske rektorkollegaer på min første studietur til Auckland i New Zealand. New Zealand trekkes ofte sammen med Australia, fram som eksempler ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
1. Bidrag til forskningsfeltet
Formålet med min masteroppgave er å beskrive noen av spenningene mellom den tradisjonelle ”skolske” verden og en ansvarliggjøringskultur preget av New Public Management (NPM), resultatstyring ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Sammendrag
Dette er en kvalitativ studie, der jeg beskriver arbeidet med å identifisere kompetansebehov ved to demonstrasjonsskoler. Formålet er å forstå hvilke ledelsesstrategier som er virksomme i dette arbeidet. Et ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Oppgaven har søkelys på reformen i opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere fra 2005, hjemlet i Introduksjonsloven av 2004, et felt det er skrevet lite om. Formålet med oppgaven er å gi et bredt perspektiv ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan utdanningsforskere oppfatter sitt arbeid for eventuelt å bidra til utvikling i skolen. Tittelen, det handler om å nå ut, er et sitat hentet fra intervjuet med Linda, en av ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Problemområde, problemstilling og teori:
Tema for denne oppgaven er grunnleggende ferdigheter, og hvordan det arbeides med dem i undervisningen på barnetrinnet. Formålet med oppgaven er å få en innsikt i og en forståelse ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Oppgaven undersøker hvordan rektorer i videregående skole tilrettelegger for læring og utvikling og i hvilken grad de tiltakene som er iverksatt, kan bidra til at skolen utvikler seg som en lærende organisasjon. Disse ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Problemstilling:
Hvordan arbeider ledelsen med kompetanseutvikling på en skole som myndighetene anser som god? Hvordan snakkes det om kompetanse? Hvilke læringsprosesser legger ledelsen opp til?
Åtte land deltar i en ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Tittelen på studien er «Skoler i rødt, gult og grønt. Om PULS og ansvarsformer i skolen.» Hovedproblem-stillingen for studien er å beskrive og drøfte hvilke ansvarsformer som kommer til uttrykk i skoleeiers og skoleleders ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Denne masteroppgaven handler om rektorrollen i den videregående skole i vanskelige personalsaker og hvilke lederstrategier rektor benytter i arbeid med slike saker. Det temaet vi har valgt for masteroppgaven, inneholder ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Problemområde/problemstilling (er)
I arbeidet med denne oppgaven er det valgt en fenomenologisk tilnærming for å se på et område innenfor skolens utviklingsarbeid. Utviklingsområdet som er valg er underveisvurdering. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Problemstillingen er todelt: På hvilken måte bruker skoleledere web2.0 i sitt daglige arbeid og hvordan påvirker bruken deres ledelsespraksis? med underpunktet: På hvilken måte og av hvem utøves ledelse? Hensikten med ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Visjonen om den lærende organisasjon legger press på skoleledere til å være i omstillingsmodus og legge til rette for kontinuerlig læring, også for egen del. Skoleledere har gjennom St.meld.30, Kultur for læring, fått et ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Kravet om tilpasset opplæring er udiskutabelt i skolens styringsdokumenter. Vi opplever imidlertid at det hersker både usikkerhet og uenighet om innholdet i begrepet, og det finnes ingen klare svar på hvordan en tilrettelegger ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Utdanningssektoren i Norge har vært utsatt for flere reformer og endringer de siste tiår. Internasjonale undersøkelser viser at norske elever kommer dårligere ut enn andre sammenlignbare land. Norge har satt fokus på ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Tema for oppgaven er ledelse og deltakelse i norskopplæringen i introduksjonsprogrammet. Introduksjonsprogrammet er et kvalifiseringsprogram for nyankomne flyktninger, og norskopplæringen spiller en viktig rolle i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
I oppgaven ønsker jeg å rette søkelyset mot hvordan nasjonalt tilsyn med kommunene og skolene gjennom fylkesmannens tilsyn 2010-2011kan virker inn på skolens eget utviklingsområde og utviklingskapasitet. Som en følge av ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
I denne oppgaven stiller jeg spørsmål om hvordan rektor gjennom pedagogisk ledelse kan bidra til å utvikle skolen som organisasjon. Fokuset er på lokalt utviklingsarbeid, nærmere bestemt implementeringen av lesekartleggi ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Innenfor skolesektoren er det er mye fokus på lærende organisasjoner. Offentlige dokumenter vektlegger at skolen skal være en lærende organisasjon. Det blir også lagt vekt på at det skal være en tydelig og kraftfull leder ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Gjennom Stortingsmelding 30 (2003-2004) ”Kultur for læring” har skolelederen fått i oppdraget å utvikle en skole som i mye større grad er en organisasjon som lærer av egen praksis. Perspektivet er løftet fra elevenes læring ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Sammendrag
FOKUSOMRÅDE: Casestudiet har undersøkt ansvarliggjøringsmekanismer og ledelsesrelasjoner ved en “lower secondary school” i Manchesterområdet i Storbrittania. Gjennom seks intervjuer med skoleledere, har studiet ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
I løpet av de siste tiårene har det vært et økende fokus på læringsutbytte og resultatmåling i skolen. I 1988 kom OECD med en rapport der de stilte spørsmål om hvordan norske myndigheter kan sikre god kvalitet i et system ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
I denne oppgaven belyser vi underveisvurdering i videregående skole og rektors rolle i forbindelse med slik vurdering.
Problemstillingen vår er:
Hvilke tiltak har rektor iverksatt for å utvikle en kultur for underveisvurdering ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
OECDs (Organisation for Economic Coordination and Development) internasjonale studie av undervisning og læring fra 2009 (TALIS), viser at vurdering er et område norsk skole har en svak oppfølgingskultur på. Stortingsmelding ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Problemstilling og begrunnelse
I oppgaven har vi valgt å undersøke hvordan elevene oppfatter det vi har definert som klasseledelse, og hva elevene fremhever som viktig for at de har valgt å fullføre skoleåret. Vi har hatt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Tema for denne masteroppgaven er læring i et personale gjennom et utviklingsarbeid initiert av den formelle ledelsen ved en skole. Utviklingsarbeidet omhandler porteføljemetodikk. Formålet med undersøkelsen er å beskrive ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Samarbeid mellom skole og hjem er i hovedsak forsket på ut fra perspektivet om foreldrenes fornøydhet med skolen. Oppgaven har tema samarbeid mellom hjem og skole fra et ledelses perspektiv. Målet med prosjektet har vært ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
1. Problemstilling
Tema for min oppgave er strategier for styring og ansvarliggjøring gjennom bruk av ulike systemer for kvalitetsvurdering på skoleeiernivå. Problemstillingen retter seg mot to skoleeiere i to kommuner i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Hva kan rektor gjøre for å få bukt med mobbing? Hvilke tiltak virker og hva er viktigst å fokusere på. Det er stor forskjell mellom skoler, men hva gjøres på de skolene som ser ut til å lykkes?
Problemstillingen vår ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
1. Problemstillingen: Hva oppfatter lærere som kjennetegn ved en god rektor?
Hensikten med undersøkelsesopplegget er å prøve å finne ut hva lærere oppfatter som kjennetegn ved en god rektor. I St.meld.nr.30 (2003-2004) ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Denne oppgaven er en studie av implementeringen av den nasjonale realfagssatsingen sett i forhold til styringsformer som er vektlagt i en fylkeskommune. Fokus vil rettes mot ledelsesstrategier og ledelsesmidler, samt former ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Tema for oppgaven er ledelse av læring. Formålet med oppgaven er å ha fokus på hvilke spesielle utfordringer det er for ledelse av læring i lærende skoler. Jeg har gjennomført en casestudie på to ungdomsskoler, for å finne ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Oppgaven baserer seg på en kvantitativ studie om mellomledere i den videregående skolen. Det er oppgavens mål å kartlegge mellomledernes erfaringer og opplevelse av egen arbeidssituasjon. 85 mellomledere fra 19 skoler har ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
TEMA:
Hvordan oppfatter ledelsen, det administrative og det pedagogiske personalet ved Den internasjonale sommerskole (ISS) ved Universitetet i Oslo begrepet kompetanse?
Forståelsen av kompetansebegrepet brukt i oppgaven ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
PROBLEMSTILLING:
Vi lever i en verden preget av ny teknologi, globalisering og migrasjon, og dette samfunnet stiller nye krav til utdanningssystemet vårt. For å møte kompleksitet og raske endringer, er det behov for å ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Problemstilling
Min problemstilling i dette prosjektet har vært
Hvordan oppfatter skoleledere sin lederrolle i forhold til kommunens visjon og ledelsesperspektiv i en samfunnsaktiv kommune?
For å konkretisere dette ble det ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
På tross av langvarig og bredt anlagt satsing på kurs vet vi ikke om vi har gode skoleledere i Norge i dag. Det vi vet er at det er mange meninger om skoleledelse og skoleledere og deres betydning for elevenes læring og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Denne oppgaven plasserer seg innenfor to sentrale temaer i utdanningsledelse:Ledelse av pedagogisk virksomhet,og Styring av utdanningen.
Utdanningsmyndighetene har i de siste 10 årene hatt mange store statlige skoleutviklings- ...
"Nei, jeg synes ikke det er noe ålreit" : en analyse av interaksjon i et lederteam Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
1. Problemstilling:
Tema for denne Masteroppgaven er ledelse som sosiokulturell aktivitet, og vi analyserer interaksjonen i et lederteam ved en bonusskole.
Problemstillingen lyder:
Hva kjennetegner lederteamets samhandling ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Vår oppgave undersøker hvordan en skoleledelse som benytter FUL, forbedring av undervis-ning og læring, som verktøy i sin ledelsespraksis sammen med lærerne kan utvikle skolen til en lærende organisasjon. I arbeidet med ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Målet med forskningsarbeidet er å få mer kunnskap om skolelederes betydning for et utviklingsarbeid. Vi tar utgangspunkt i et konkret prosjekt med overordnet mål om økt gjennomstrømming som skal nås gjennom utvikling av ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Forskningsspørsmål:
Bidrar skoleeiers kompetanseløft overfor skolelederne til at skolene får mulighet for å utvikle seg til lærende organisasjoner?
Fokus for min undersøkelse har vært å analysere hvilke planer og hvilke ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
1. Problemområde / problemstilling:
Vår hovedproblemstilling i masteroppgaven er følgende: Hvordan er forholdet mellom kommunal styring og autonomi på skolenivå relatert til arbeid med kvalitetsutvikling av og i skoler ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
I denne masteroppgaven undersøker jeg mulige strategier rektor kan velge når skolen skal utforme en beredskap mot mobbing. Tittelen, det er relasjoner det går på, har jeg hentet fra intervjuet med Kaja, en av rektorene som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
1. Problemområde.
Bakgrunnen for oppgaven er å sette lys på den forskjel som er mellom gutter og jenter i lesing- og skriving. Hva har skjedd siden gutter nå leser og skriver betydelig dårligere enn jentene. Likestillingsmessig ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Problemstilling:
Hva forstår ledere med begrepet kreativitet og kreativ ledelse?
Forskningsspørsmål:
1. Hva er kreativitet?
2. Hva forståes med begrepet kreativ ledelse?
3. Hva kjennetegner en kreativ leder?
4. Hvilke ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Nasjonale styringsdokumenter, som stortingsmeldinger og nasjonal læreplan formidler utdanningsmyndighetenes krav til skoleeiere, skoleledere og lærere, for å oppnå kvalitet i opplæringen. Dokumentene legger vekt på høy ...
Undervisning i klasserommet: mellom plan og resultater : En beskrivende studie av undervisningen i matematikk i en offentlig barneskole og i en steinerskole Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
En snøtung vinterdag setter jeg kursen sørover og ut mot havet. Jeg skal på skolebesøk til en barneskole på en øy. Jeg kjører ut av byen og ned mot kysten,det er en sur disig vinterdag. Solen har forlengst sluttet å varme, ...
Offentliggjøring av elevresultater - hvilke prosesser kan det sette i gang? : en studie av "accountability" - mekanismer med et særlig fokus på elevvurdering Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Innføringen av et nasjonalt system for kvalitetsvurdering har medført at elevresultater har blitt offentliggjort og at allmennheten har fått større innsyn i skolenes elevresultater. I tillegg er det utviklet nasjonale ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Oppgaven omhandler den omstruktureringsprosessen som har skjedd i kommunesektoren de siste årene. Denne prosessen er omtalt som overgang til tonivåledelse. Vår undersøkelse setter søkelyset på systematiske likheter og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Ledelse av flerkulturelle skoler er et tema som har opptatt oss i flere år både fordi vi har arbeidet med minoritetsspråklige barn i skolen og på kommunenivå, og fordi vi har tatt etter- og videreutdanning i migrasjonspedagogikk, ...