Search
Now showing items 1-10 of 435
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av hvordan nyutdannede, nyansatte lærere opplever å ha en veileder som også er deres leder. Formålet med studien er å undersøke veilederens doble rolle ovenfor veisøkeren, ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av to skolers arbeid med gruppeveiledning. I studien undersøker vi hvordan gruppeveiledning kan bidra til læreres kompetanseutvikling og hvordan lederes tilrettelegging av ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Bakgrunn
Kunnskapsløftet – fra ord til handling er et nasjonalt skoleutviklingsprogram som har til hensikt å sette skolene i stand til å utvikle seg til å bli lærende organisasjoner. Programmet er initiert av Kunnskapsde ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
I denne oppgaven retter vi fokus på det kommunale skoleeiernivået og forsøker å ramme inn feltet mellom skoleeier og skoleledere i en kommune. Formålet med oppgaven er å utvikle kunnskap omkring hvordan skoleeier kan bidra ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Lærere som slutter av sin yrkeskarriere før oppnådd pensjonsalder er et tap for samfunnet. Dette er et samfunnsøkonomisk problem.
Regjeringen rettet fokuset mot seniorpolitikk med St.meld.nr.6(2006-2007). For å opprettholde ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
1. Bidrag til forskningsfeltet
Forskningsstudien er en fenomenologisk studie med formål å beskrive og forstå hvordan kommuner kommuniserer sin rekrutteringspraksis i lys av rasjonaliteter. Det kan synes som om det er lite ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
I denne masteroppgaven studerer vi en implementeringsprosess. I 2008-2009 skulle Leseutviklingsskjema (LUS) implementeres ved Berg skole, og vi ble bedt om å følge denne prosessen på nært hold.
Vi mener at vi gjennom denne ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Det er mye fokus på tilpasset opplæring innen skolesektoren. Kunnskapsløftet og andre of-fentlige dokumenter vektlegger dette som et viktig pedagogisk prinsipp for å skape en bedre kultur for læring på den enkelte skole. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Problemstilling:
Tema for masteroppgaven er ledelse av endringsprosesser i skolen.
Problemstillingen er todelt:
1. Hvordan utøves ledelse av endringsprosesser i en skole der myndighetene vurderer endringene som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Trykket på skoleutvikling har økt markant de senere årene, og Norge er intet unntak. Det er utviklet mange verktøy som skoler kan benytte i utviklingsarbeid, hvorav noen stammer fra kommersiell virksomhet. Denne studiens ...