Abstract
TEMA:
Hvordan oppfatter ledelsen, det administrative og det pedagogiske personalet ved Den internasjonale sommerskole (ISS) ved Universitetet i Oslo begrepet kompetanse?
Forståelsen av kompetansebegrepet brukt i oppgaven som illustrasjon på en felles oppfatning og prosess i en organisasjon.
Gjennom en undersøkelse av hvordan et utvalg informanter fra ledelsen, det administrative og det pedagogiske personalet ved ISS oppfatter begrepet kompetanse, vil jeg belyse begrepsdannelsen av begrepet i organisasjonen. Kompetanse, kvalitet og kunnskapsbegrepene blant ISS informantene er delvis også presentert i forhold til de ytre påvirkningene i samfunnet, og hvordan disse virker inn på kompetanseforståelsen blant informantene. Internasjonaliserings- og globaliseringsprosessens påvirkning på begrepsdannelsen er også belyst i oppgaven.
TEORI OG PERSPEKTIVER:
Undersøkelsen relaterer til to teoretiske perspektiver:
a) det sosiokulturelle perspektivet og teori av Etienne Wenger (1998) om praksisfellesskap, og Lave og Wengers teori om situert læring (1991)
b) endringsperspektivet og teori til Paul Trowler som omhandler nåværende endringsprosesser i høyere utdanning (2008)
HENSIKT:
Hensikten med undersøkelsen er å presentere og visualisere ved hjelp av figurer hvordan ledelsen, det administrative og det pedagogiske personalet ved ISS forstår, og hva de ”legger i” begrepet kompetanse i forhold til sommerskolens mål og deres nære, og den internasjonale og globale konteksten de forholder seg til.
Undersøkelsens intensjon er også å sammenlikne ledelsens, det administrative og det pedagogiske personalets oppfatninger av kompetanse. Den prøver å belyse eventuelle endringer i forståelsen av begrepet og begrepets to andre relaterte begreper, kvalitet og kunnskap. Den setter også fokus på den praksisen den internasjonale sommerskole utøver for å oppnå sitt mål om ”Six Weeks of Academic Achievement and International Good Will”, og om å beholde sin unike mini-FN rolle blant internasjonale studenter ved ISS.
Gjennom Spillanes perspektiv om distribuert ledelse, ønsker jeg å belyse hvordan konseptualiseringen av kompetanse ved Den internasjonale sommerskole indirekte viser ledelsens oppfatning av kompetanse, hva denne kompetansen består av, hvordan den blir virkeliggjort gjennom ledelsens praksis og hvilke relevante konsekvenser den får for praksis i organisasjonen. Gjennom Spillanes perspektiv (2006) presenterer jeg ledere og deres etterfølgere (the followers) og deres interaksjon som former ledelsespraksis ved sommerskolen.
Sist og ikke minst, er hensikten å kunne bruke de oppnådde empiriske funn som et bidrag med eksempler på ledelsespraksis av en internasjonalorientert organisasjon slik som Den internasjonale sommerskole ved Universitetet i Oslo.
FORSKNINGSDESIGN:
Det empiriske datamaterialet ble samlet inn ved hjelp av kvalitativ forskningsmetode og deler fra fenomenografisk design. Det ble benyttet semi-strukturerte individuelle dybdeintervjuer og et fokusgruppeintervju.
SPRÅK:
Intervjuene ble gjennomført på norsk og engelsk, avhengig av intervjuobjektenes språklige bakgrunn. Oppgaven er skrevet på engelsk grunnet den internasjonale konteksten sommerskolen forholder seg til og med hensikt om å nå flest mulig lesere, både i Norge og i utlandet. De siterte intervjuene på norsk er blitt oversatt til engelsk.
DATA OG KILDER:
Et begrenset utvalg av data fra intervjuene er blitt samlet inn, sortert, tolket og analysert ved hjelp av fenomenografisk forskningstilnærming. For å få frem meningsinnholdet fra konseptualiseringsprosessen blant informantene, er datamaterialet fra intervjuene blitt organisert og kategorisert i temaer, undertemaer og distinksjoner. De identifiserte mønstrene og temaene rundt kompetanse, kunnskap, kvalitet og endring er blitt vurdert i lys av det sosiokulturelle perspektivet på læring og teorier om praksisfelleskap av Etienne Wenger (1998), situert læring av Lave og Wenger (1991), og endringsteori av Paul Trowler (2008).
Som en del av den vide og globale konteksten sommerskolen er en del av, refererer jeg blant annet til noen internasjonale og nasjonale styringsdokumenter fra OECDs DeSeCo prosjekt (Definition and Selection of Competencies), The Bologna Declaration, og Kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning og NOKUT.
For å illustrere ledelsespraksis ved sommerskolen, har jeg brukt deler av Spillanes teori om distribuert ledelse (2006).
RESULTATER OG VIKTIGE FUNN:
Resultater fra undersøkelsen viser en felles oppfatning av kompetansebegrepet blant sommerskolens intervjuobjekter. De intervjuede gruppene refererer til en felles plattform og forståelse for hvordan kompetanse skal utøves i praksis, og hva kompetansebegrepet består i, i sommerskolens internasjonale og flerkulturelle kontekst, og i lys av de endringsprosessene som skjer i høyere utdanning i dag. De understreker betydningen av kunnskap, samarbeid, respekt for andres ekspertise og kunnskapens rolle i høyere utdanning.
Praksisen ved sommerskolen og resultatene fra konseptualiseringsprosessen reflekterer mye av den samme praksisen som Etienne Wenger og Paul Trowlers teorier beskriver, og kan sies til å være et eksempel på et velfungerende praksisfellesskap. Praksisen ved sommerskolen reflekterer sommerskolens syn på ledelse og hvilken kompetanse som er nødvendig for å lede en internasjonal organisasjon.
Funnene viser blant annet følgende:
- en kontinuerlig evalueringsprosess i organisasjonen som kombinerer og finner riktig balanse mellom kontinuitet og endring knyttet til sommerskolens nære og globale kontekst
- den vellykkede håndteringen av endringsprosesser kan knyttes til en felles identitet og erfaring med blant annet sommerskolens lange tradisjon på å måtte forholde seg til endring gjennom hele organisasjonens historie, og dermed bred erfaring i å kunne håndtere endringsprosesser
- det multikulturelle perspektivet som åpner og danner grunnlag for dynamikk og kulturell fleksibilitet
- distribuert ledelsespraksis med samspill og fordeling av kompetanse blant praksisfelleskapets medlemmer
THE STUDY
How do the management, the administrative and the pedagogical staff at The International Summer School (ISS) at the University of Oslo conceive the concept of competence?
Understanding of competence in the organization as an illustration of shared understanding and process in an organization
Through an examination of how a group of interviewees representing the management, the administrative and the pedagogical staff at the ISS conceive the concept of competence, I present the process of conceptualizing competence in the summer school. The concepts of competence, quality and knowledge among the summer school interviewees are also presented partly in relation to external societal influences, and how these affect the informants’ understanding of the concepts. Influences of internationalization and globalization on higher education, are also noted in the study.
THEORY AND THEORETICAL PERSPECTIVES
My examination relates to two theoretical perspectives:
a) the socio-cultural perspective and the social theory of learning by Etienne Wenger (1998), and Lave and Wenger’s (1991) theories on communities of practice and situated learning
b) some elements of theory on change by Dr. Paul Trowler (2008) which embrace the internal as well as the external and more global context of change in higher education today
THE PURPOSE
The subject of my study is to show and illustrate through presented figures, how the management, the administrative and the pedagogical staff at the ISS understand and conceive the concept of competence at The International Summer School in relation to school’s goals, and close and international context.
The purpose of this examination is also to compare the groups’ understanding of the concept and to shed light on possible changes in understanding of the concept of competence and its related concepts of quality and knowledge. This research focuses on the practice at the ISS used to achieve its mission of “Six weeks of Academic Achievement and International Good Will”, and to preserve its unique role as a Mini-United Nations among international students at the summer school.
Using the distributive leadership perspective of James P. Spillane (2006), my aim is also to present the leaders and “the followers” who indirectly reflect the leadership’s understanding of the concept of competence, what the concept consists of, how it is being realized through leadership practices, and what important consequences it has for the practices taking place in the organization.
Finally, the aim is to be able to use the empirical findings as examples of leadership practices for internationally-oriented organizations similar to The International Summer School.
THE RESEARCH DESIGN
The empirical findings have been obtained through qualitative research method and elements from phenomenographic research design. In my examination, I made use of semi-structured individual depth interviews and one focus group interview.
LANGUAGE
The interviews were conducted in English and Norwegian, dependent upon the interviewees` linguistic background. This thesis is written in English due to the summer school`s international context, in order to reach more readers, not only in Norway, but internationally as well. The Norwegian citations from the interviews have also been translated into English.
DATA COLLECTION AND SOURCES
A limited number of data was collected from the interviews, classified, examined and analyzed, using elements from phenomenographic research design. The identified patterns, themes and subthemes of competence and possible changes in understanding of the concepts, were then examined in the light of the socio-cultural learning perspective and theories on the community of practice and situated learning (Wenger 1998 & Lave & Wenger 1991), as well as through elements of Dr. Paul Trowler’s theory on change (2008).
Although I chose to concentrate my analysis primarily on the results from the individual interviews and the focus group interview, in my thesis I present some important policy documents which provide a background for the study, and which also treat the concept of competence in a broader context. These include the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD), DeSeCo Project - Definition and Selection of Competencies: Theoretical and Conceptual Foundations, as well as other international and national documents launched by the OECD and The Bologna Declaration.
In order to illustrate how leadership is conducted at the ISS, I have also used some elements from Spillane’s theory on distributed leadership (2006).
THE RESULTS AND IMPORTANT FINDINGS
The results of my research at The International Summer School show a shared understanding of the concept of competence (and its related concepts of knowledge and quality) among the interviewed groups. The interviewed groups indicate a common understanding of what competence consists of, and how it should be practiced in relation to their own cross-cultural and international context and in the light of changes taking place in higher education today. The interviewees stress the importance of knowledge, cooperation and respect for the expertise of others. Practices at the summer school and the results from the conceptualizing process reflect the ideas of Lave and Wenger on situated learning, Wenger’s theory on communities of practice, and Trowler’s theory on change. The International Summer School can be regarded as an example of a well-functioning community of practice.
The findings show among others the following:
- a continuous evaluation process in the organization which finds the right balance in dealing with continuity and change in its internal and external global context
- the summer school’s success in dealing with change can be related to a common identity of the ISS, its long tradition of being forced to deal with changes, and thus experience in dealing with the process of change
- academic knowledge constitutes a significant and important part of competence at the summer school; it is a tool for further reflection
- the ISS’ practices and understanding of competence reflect Wenger’s and Lave and Wenger’s theories of social learning and their context relevance, as well as Trowler’s theoretical approach on change
- the multi-cultural perspective and goal awareness of the staff at the ISS open for dynamism and flexibility in the organization
- the distributive leadership and the ISS’ practices can be used as a diagnostic tool for reflecting upon practices of other similar academic organizations