Abstract
I skolen er det utstrakt bruk av teamarbeid som ramme for samarbeid om ulike oppgaver. I denne oppgaven har jeg studert samarbeidet i et team ved en skole. Mer spesifikt har jeg undersøkt hvordan en plangruppe på en ungdomsskole forstår sitt samarbeid og sin ledelse i forhold til mandatet som går ut på å lede skolens pedagogiske utviklingsarbeid. For å finne frem til plangruppemedlemmenes egen forståelse av sitt samarbeid og sin ledelse har jeg intervjuet tre av plangruppas medlemmer; rektor, inspektør og en trinnleder. Jeg har intervjuet dem individuelt og sammenholdt svarene deres i forhold til den teoretiske referanserammen jeg har valgt å støtte meg til i oppgaven. Alle plangruppas medlemmer besvarte også en test som har til hensikt å få frem teamets selvforståelse av sitt eget arbeid som team.
Teoriene jeg har valgt å støtte meg til er primært hentet fra studier og teorier om teamarbeid i skolen. Her har jeg brukt materiale fra norske forskere som Johannessen og Olsen (2008) og Stålsett (2006). Jeg har også valgt å hente inn perspektiver på teamarbeid fra forskere som ikke har skolen som hovedfokus for sine studier. Henning Bang (2008, 2010) , Bjørn Ekelund (2009), Michael West (1994) og David Clutterbuck (2007) er alle organisasjonspsykologer som har utført omfattende studier av teamarbeid i arbeidslivet. Deres studier har også bidratt til å belyse mitt case her. I tillegg har jeg anvendt et distribuert perspektiv på ledelse der jeg har støttet meg til J.P. Spillane og Alma Harris som begge er anerkjente formidlere av forskning knyttet til et perspektiv på distribuert ledelse i praksis.
Funnene fra studien, som bygger på analysen av svar fra teamtesten og en granskning av intervjuene sett i forhold kriterier som er utviklet i teamteoriene, relateres til plangruppas selvforståelse av sitt samarbeid. Jeg konkluderer med at plangruppa fungerer som et team, noe de selv også karakteriserer seg som. Medlemmene opplever at de har felles mål, de har tillit til hverandre, og de oppgir at konflikt og uenighet håndteres på en konstruktiv måte. En kritisk utfordring er imidlertid knyttet til å få fram en mer systematisk refleksjon i teamet. Plangruppa utøver en form for ledelse som kan beskrives som distribuert ledelse i praksis. Ledelse framstår som en aktivitet i organisasjonen, og lederoppgaver deles og utøves hensiktsmessig på bakgrunn av behov. Mine funn kan ikke generaliseres til å gjelde for alle team eller plangrupper i norske skoler. Kanskje kan denne studien likevel bidra til å inspirere skoler til å studere sine egne samarbeidsformer og ledelsespraksis knyttet til primæroppgavene i skolen.