Abstract
Samarbeid mellom skole og hjem er i hovedsak forsket på ut fra perspektivet om foreldrenes fornøydhet med skolen. Oppgaven har tema samarbeid mellom hjem og skole fra et ledelses perspektiv. Målet med prosjektet har vært å finne hvilke holdninger skoleleder har til samarbeid med foreldrene. Oppgaven er avgrenset til å se dette i lys av utviklingsarbeid og det representative samarbeid, der enkelt foreldre representerer større foreldre grupper.
Med oppgaven er det forsøkt å finne svar på hvilke holdninger skoleledere har til at foreldrene skal delta i utviklingsarbeid i skolen. Det er gjennomført to dybdeintervjuer med to rektorer, samt gjort en dokumentanalyse av de forskrifter som gjelder for samarbeid mellom skole og hjem.
Resultatene fra undersøkelsen er analysert og tre hovedkategorier valgt for analysen. Dette er: mandat, samarbeid og makt. Gjennom disse nøkkelbegrepene er det forsøkt å finne svar på hvordan de to skolelederne forholder seg til det mandatet som er gitt, hvilke form for samarbeid de har med foreldrene og om dette kan gi uttrykk for ulik bruk av makt.
Resultatene er plassert i tabeller, slik at det skulle være mulig å trekke slutninger ut av funnene. Det har gjennom arbeidet utkrystallisert seg ulike lederprofiler for de to intervjuobjektene. Avslutningsvis er profilene satt inn i en kontekst av ledelsesteori og resultatene er sett i lys av relasjonell ledelse og demokratisk ledelse.