Search
Now showing items 1-100 of 140
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne oppgaven er et studie av debatten om det nye Munchmuseet sett i sammenheng med museenes samfunnsrolle. Debatten om det nye Munchmuseet startet i 2005 og ble offisielt avsluttet i 2014 da det ble bestemt å bygge Museet ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Denne oppgaven omhandler Bergseminaret på Kongsberg og dets mineralsamling. Bergseminaret på Kongsberg ble opprett i 1757 og nedlagt i 1814, da det ble bestemt at det nye Universitetets plassering ble i Christiania. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Private samlinger eller såkalte kuriositetskabinetter var et utbredt fenomen blant lærde og adelsmenn i 1600 - tallets Europa. Samlingene besto av kuriøse gjenstander som skulle gjenspeile verden i et slags mikrokosmos, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Hvordan ser egentlig møtet mellom skoleelever og museet ut? Med John H. Falk og Lynn D.Dierkings kontekstuelle modell for læring i museet som ramme, undersøkes det i denne teksten hvordan møtet mellom fire forskjellige ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Denne oppgaven handler om gallerirommets utvikling mot den hvite kuben, et utstillingsrom for moderne kunst og samtidskunst. Den hvite kubens stilistiske kjennetegn er, i tillegg til de hvite veggene, total isolasjon fra ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Er dagens museer gode læringsarenaer for barneskoleelever? I dagens kunnskapsbaserte samfunn, har søken etter viten blitt både en fritidsaktivitet og en karriere for mange. Barn som vokser opp i Norge i dag får gjennom sin ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Oppgaven tar for seg tre ulike utstillinger satt opp på 90-tallet, Fra istid til Kvitekrist ved Kulturhistorisk museum i Oslo, Langsomt ble landet vårt eget ved Maihaugen og Den sterke kvinnen. Fra volve til heks ved ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Museene har gått gjennom konsolideringer og strukturendringer med museumsreformen som i mange tilfeller har endret rammene for frivillighet og venneforeningers rolle i museet. Mange mindre museer har blitt til deler av ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
I denne masteroppgaven har jeg analysert et utvalgt empirisk materiale fra UiO sitt forskningsprosjekt CONTACT (Communicating Organizations in Networks of Art and Cultural Heritage Technologies). Nasjonalmuseet for kunst, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
I denne oppgaven analyserer jeg tre moteutstillinger med Marie Riegels Melchior sin motemuseologi som verktøy. Problemstillingen min lyder: Hvordan kan vi anvende Riegels Melchiors begrep "motemuseologi" til å forstå hvordan ...
Fellesmagasiner ved norske kulturhistoriske museer Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Denne oppgavens formål er å undersøke problemstillinger og spørsmål som reises rundt anvendelse av fellesmagasiner ved norske kulturhistoriske museer. Nærmere bestemt vil jeg undersøke hvilke endringer fellesmagasiner kan ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
This thesis will deal with the exhibition architecture that could be seen at The World’s Columbian Exposition in Chicago, 1893. The work’s aim is to briefly trace the background for this World’s Fair, to lay out the decision ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
En historie har alltid flere sider og flere perspektiver, det samme gjelder en museologisk tilnærming til et museums historie. Denne avhandlingen omhandler Kristiansand Museums tidlige historie undersøkt gjennom museets ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
The texts in the gallery spaces of art museum– in particular, wall texts, hand-outs and interpretive labels on the walls near the works – ostensibly mediate the art and enable visitors’ interpretive experiences, however ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Hva er problemet med kvinneutstillingene? Det fremgikk av mottagelsen av Goddesses: Kvinner som beveger kunsten 2, på Museet for samtidskunst (2010), at det ikke gikk an å stille ut kunstnere under fellesnevneren kvinne ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
I 2008 ble kunstverkene ”Historier om min far” og ”Per Spelemann” av Pierre Lionel Matte stilt ut på Valdres Folkemuseum under navnet Museale forstyrrelser. I oppgaven spør jeg hva samtidskunst gjør med et kulturhistorisk ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Oppgaven tar utgangspunkt i det såkalte Kapteinsrommet fra Solør – et originalinteriør som har vært utstilt i Norsk Folkemuseums Bysamling. Rommet ble innlemmet i museets samlinger i 1907 og ble først utstilt i den tidligere ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Ring-samlingen ved Kulturhistorisk museum i Oslo, etnografisk seksjon, er en av de eldste historiske samlingene museet besitter. Sammen med den franske oppdagelsesreisende Bruno D’Entrecasteux` samling fra 1790-årene (nå ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Oppgaven setter seg som mål å undersøke hvordan traumer blir representert i museumsutstillinger og hva slags historier de formidler. International slavery museum i Liverpool er det første faste museet dedigert til den ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Nettsidene til et museum er en sterk aktør i det å skape et bestemt bilde av museet. For mange er et museums nettsted også deres eneste møte med museet. Hvordan har et museum over tid forholdt seg til denne fremvoksende ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Inspirert av feministisk, postkonstruktivistisk vitenskapshistorie tar denne oppgaven for seg en zoologisk utstilling for å finne ut hvordan dyr og landskap presenteres i utstillingssammenheng. ”Den norske salen”, oppgavens ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Siden 2001 har de samiske museene i Norge ligget under Sametingets forvaltning. I den anledning har det vært iverksatt en massiv omorganisering og definering av det samiske museet. Fokus har i denne sammenheng ofte ligget ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Tema for denne masteroppgaven er polarskuta Gjøa. I teksten er det skutas utstillingshistorie som undersøkes, altså tiden etter at hun ble satt på land i San Francisco i 1909. Gjøa er en kulturminnegjenstand som har blitt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Et kulturhistorisk museum kan beskrives som et samspill mellom objekt, museum og publikum. I denne masteroppgaven bruker jeg rekonstruksjonen av NF.013 Stall fra Heimtveiten ved Norsk Folkemuseum til å diskutere dette ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Denne oppgaven er en studie av Bernt Ankers 1700-tallssamling. Den prøver å samle det vi vet om samlingen, hvordan den ble til, hvor den befant seg, hva den inneholdt og hvordan den ble brukt. En bedre forståelse av innhold ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Denne oppgavens formål har vært å søke svar på hvorfor det foreligger en ulik presentasjon av tre, tekstiler og skjeletter i formidlingen av Osebergfunnet. Oseberggraven var en kvinnegrav, hvor levningene av to kvinner ble ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne oppgaven tar for seg utstillingspraksis i bygg som ikke opprinnelig er laget for å være museer. Oppgaven studerer forskjellige typer museumsbygg og hvordan fagpersoner bruker disse utstillingsbyggene på ulike måter. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
I 2013 ble lokalbefolkningen i Lofoten invitert til å formidle samtidskunst utstilt ved den stedsspesifikke biennalen Lofoten International Art Festival, til de offentlige omvisningene, i stedet for profesjonelle ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
I en tid der kunstmuseenes rolle evalueres, stilles det økende krav om at de skal fornye sine utstillinger for å tilrettelegge for publikums møter med kunsten. Sett i lys av den langsomme utviklingen av kunstmuseene som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Å intervenere tilsier å gripe inn. Det samme gjelder for kunstneriske intervensjoner. Men der en alminnelig intervensjon kommer overraskende på den mottagende part er kunstneriske intervensjoner ønsket av den mottagende ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Både innenfor og utenfor museenes vegger har kopier, rekonstruksjoner og replikaer blitt fremstilt av kunstverk og andre gjenstander som man har vurdert som verdifulle. Også på kulturhistoriske museer, disse institusjonene ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Det å snakke om at museer kaster, selger eller gir bort gjenstander fra samlingene sine blir ofte omtalt som et tabu i museumsverdenen, den norske såvel som den internasjonale. Det strider mot prinsippet om at museer skal ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne oppgaven i museologi og kulturarv handler om historien til Christiania Bymuseums portrettsamling som ble bygget opp av genealog Stian Herlofsen Finne-Grønn (1869 – 1963) mellom 1912 og 1950. Den allmenne oppfatningen ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne oppgaven handler om et lite, rødt og falleferdig hus som ble flyttet fra Hobøl kommune og plassert foran Stortinget i perioden 21.10.2015 til 21.01.2016. Der fikk huset navnet "House of Commons", og ble til et kunstverk ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I et hvelv på Svalbard, over hundre meter inn i fjellet, bak flere dører står kasse nummer 43. I kassen ligger det fem hundre finnrugfrø fra Norge forsvarlig pakket. Her ligger de sammen med flere tusen frøprøver fra hele ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Dette er en oppgave som tar for seg biografiske museer og den prosessen et privat hjem gjennomgår når det blir til et offentlig museum. Sentralt i denne prosessen står selve boligen som ikke lenger er et levende hjem, men ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne oppgaven er en undersøkelse av hvordan museer produserer og reproduserer forestillinger gjennom visuelle midler. Jeg ser på neandertalerutstillinger i Chicago, Mettmann og Krapina som representasjonssystemer som tar ...
Digital Selvrepresentasjon. En komparativ analyse av konsoliderte museers nettsider. Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Et museologisk og sosiokulturelt perspektiv på kontekstualiseringer av genitalier på museer Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Problemstillingen for studien er å undersøke hvilke kontekster og fortellinger vi finner om genitalier på museer i dag og hvordan er utstillingene preget av museenes diskurser og samfunnets kulturelle normer? Masteroppgaven ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Attracting new audiences to visit them is an important priority for modern museums. Museums are no longer places reserved for a small ‘elite’ in the society, at least they should not be that. What does it take to attract ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
It is acknowledged among museological scholars that museums are well fitted institutions to communicate health related issues. Nevertheless, the issues raised in this thesis concerning women’s health are not widely ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
I denne oppgaven vil jeg se på hvordan skillingstrykk kan sees i lys av Norges Dokumentarv, og hvordan dette materialet kan bidra til å forstå utvelgelsesprosesser og kulturarvsbegrepet. Det finnes et hav av måter vi ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne masteroppgaven er en studie av den økonomisk-botaniske samlingen ved Naturhistorisk museum. Oppgaven tar for seg en helt alminnelig samling ved et naturhistorisk museum. Oppgaven undersøker hvordan de ansatte som har ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne oppgåva tek føre seg å vise korleis Odda i Hardanger blir presentert til norske og internasjonale turistar. Eg går diskursivt til verks for å finne ut kva Odda som blir presentert. Spesielt går eg inn på omgrepa ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
There is something happening in museums after hours; there are drinks served to the sound of live music, an offer to experience the art exhibitions in a setting that differs wildly from any regular day at the museum. In ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
This thesis examines how two Norwegian museums respond to divisive discourses and social issues in the Norwegian society. The last few years has seen an upsurge in polarising discourses in Norwegian news, politics, and ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Oppgaven handler om bedehus, men løfter fram religiøse kulturminner generelt. Kompleksiteten i denne typen kulturminner belyses fra flere perspektiv. Oppgaven forklarer utviklingen fra bedehus som et symbol på en levende, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne oppgaven er en undersøkelse av kunstens rolle i kulturarvsproduksjon, og om det kan bidra til samfunnsutvikling og endring. Oppgaven er også en beskrivelse av kulturarvsproduksjon ved å se på kunstprosjektene til ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne oppgaven handler om en kopi som tilhører Kulturhistorisk museum i Oslo. Kopien er en gipsavstøpning av Camminskrinet også kjent som St. Cordulas relikvieskrin. Det originale Camminskrinet ble laget på slutten av ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Oppgaven tar utgangspunkt i hvordan museumsansatte i byhistoriske museer opplever det å arbeide med å få frem historier om kvinner i utviklingen av nye, permanente utstillinger. Dette er undersøkt gjennom semistrukturerte ...
Narrating the History of Racism. Approaches to a difficult heritage in two museum exhibitions. Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
In 2018, within a few months, two exhibitions opened at two different European science museums: Racism. The Invention of Human Races at the Deutsches Hygiene-Museum Dresden in Germany and FOLK – From racial types to DNA ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Environmental challenges with its social and political impact and relevance have increasingly manifested itself in the cultural sphere, including in museums and the study of them. This thesis explores how an art museum ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Levninger på museum er gjenstand for debatt blant museologer og lærde. Innenfor denne kategorien befinner fosterpreparater seg, historiske samlinger som ofte knyttes til vanskelig medisinsk kulturarv. Ettersom at diskusjonene ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
I dagens kulturpolitikk anerkjennes det at museer skal gjenspeile samfunnet de er en del av, og reflektere et mangfold av perspektiver og virkeligheter. Til tross for bevisstheten rundt museenes samfunnsrolle, er det få ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
As a result of mass immigration, Norway has increasingly become a more diverse society. Recognizing that museums can play a role in social activism, both the Norwegian government and the Arts Council have encouraged museums ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Inspirert av hvordan multimodal kritisk diskursanalyse går i dybden på tekster for å finne mening, har jeg i denne masteroppgaven analysert to kommunale kulturminneplaner. Jeg ville undersøke om en kulturminneplan gjenspeilet ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne oppgaven er en gjenstandsbiografi som omhandler en barnekjole fra slutten av 1700-tallet. Kjolen tilhørte Magdalena Elselena Wensell fra Trondheim, som døde av sykdom i 1786, bare 3 år gammel. Familien Wensell fikk ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne teksten tek opp aspekt rundt innsamling og flytting av bygningar til friluftsmuseum i nyare tid. Det norske kulturminnevernet er i dag samde om at bygningar ikkje bør bli flytta vekk frå sin originale plass, fordi ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Museums acquire additional layers of significance as historical and cultural settings change. In a time of climate crisis and rapid extinction of species, they can be important actors in raising public awareness of human ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Through a case study, this thesis explores how Nordenfjeldske Museum of Decorative Arts and Design (NKIM) use co-curating in the exhibition “125 objects, choices, stories” as a method for reaching out to its publics. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I denne oppgaven spør jeg hvordan vi kan studere verdien av museumsobjekter. For å undersøke dette har jeg valgt å gjøre en saksstudie av Mineralsamlingen ved Naturhistorisk Museum i Oslo. Ved å skrive om naturhistoriske ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne oppgaven handler om den historiske utviklingen av kunstmuseal organisering, som i sin tur belyser hvilke grep og virkemidler som ble benyttet ved presentasjonen av utstillingen Emma & Edvard Kjærlighet i ensomhetens ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I 2013 tok regjeringen et konseptvalg for Kulturhistorisk museum ved Universitetet i Oslo. Konseptvalget innebærer blant annet at det skal bygges et Vikingtidsmuseum på Bygdøy, i kontakt med det eksisterende Vikingskipshuset. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne avhandlingen dreier seg om menneskelige levninger på museum. Jeg har sett på medisinske samlinger som har kommet til Norsk Teknisk Museum fra ulike avdelinger ved det gamle Rikshospitalet. Samlingen består av hele ...
Mellom Eksotika og Vitenskapelighet: Lumholtz' innsamlingspraksis på Borneo på tidlig 1900-tallet Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne oppgaven er en studie av innsamlingspraksis på tidlig 1900-tallet i Norge, illustrert ved Carl Lumholtz ekspedisjon til Borneo i perioden 1913-1917. Samlingen er en unik samling fra Sentral-Borneo på denne tiden, og ...
Fornying av Friluftsmuseet ved Norsk Folkemuseum En museologisk studie om fornying av museet og føringer fra det offentlige. Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
«De fire Fene» er et kjent begrep i museumsbransjen. De tre første forskning, forvalting og formidling er god kjente, men den siste Fen formidling har til nå vært ganske ukjent. De fire Fene er hovedfokuspunktene som ble ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Om du lurer på hvordan gjenstander er med å påvirke din opplevelse av både gjenstandene i seg selv og utstillinger er dette en oppgave som gir svar. Du finner dessverre ikke alle svar, men du vil forstå mer om materialiseringer. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
This thesis investigates the role of scenography in museum exhibitions, and in particular the impact of scenography on exhibition narratives. Texts, objects and images all contribute toward putting forward the exhibition ...
Muntlige minner på digitale arkiv Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne masteroppgaven i museologi- og kulturarvstudier har tittelen Tyskerjenter på utstilling. Vanskelig eller uønsket kulturarv? og tar for seg historien om kvinner som hadde et forhold til, giftet seg med eller fikk barn ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne oppgaven handler om de analoge fotonegativene fra Dagbladets fotoarkiv 1950 til 1970. Dette analoge fotografiske materialet ble overført fra Dagbladets bildearkiv til Norsk Folkemuseums fotosamling tidlig på 2000-tallet. ...
En liten meningsbærende prikk - En museologisk analyse av blockbuster-utstillingen og det deltakende museet Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
For at museer skal overleve søker de alternative metoder for å finansiere sine institusjoner enn gjennom offentlig støtte. Museets overlevelse er avhengige av en fundamental faktor: At publikum kommer. Hvis ingen kommer ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
The use of participatory projects in order to democratize museums has gained popularity. This study follows the process of a co-creation project instigated by the project team for the Norwegian Museum of Science and ...
Identiteter i bevegelse En studie av feministisk kuratering Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
ALL KUNST ER NÅ Fagfelt og publikum møtes på digitale flater i det nye Nasjonalmuseet Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Oppgaven tar for seg en tendens og et fenomen i samtidskunsten: kunstneres bruk av elementer som er å gjenkjenne fra de førmuseale kuriositet- og raritetskabinettene. Den undersøker hvordan estetikken forbundet med det ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne oppgaven omhandler to omdiskuterte begreper innen bygningsvern: tilbakeføring og fasadebevaring. For å belyse disse begrepene tar oppgaven for seg Halvorsens Conditori og Schiöll-gården som begge har gjennomgått slike ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Praksiser der kulturarvsinstitusjoner inkluderer publikum til deltakelse er et stort og aktuelt felt i kulturarvsektoren. Den type deltakelsespraksis som jeg undersøker i denne oppgaven er crowdsourcing. Utgangspunktet for ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
This master thesis investigates how new technologies used in exhibitions in public space and museums can engage visitors in new ways, with digital forms of immersion, interactivity, navigation, and spatial understanding. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
I dag benyttes begrepet herregård om flere typer herskapelige hjem enn hva ordet opprinnelig favnet om, nemlig den adelige setegården. Spørsmålet om denne altereringen av begrepet herregård kunne spores tilbake til prosessen ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
This thesis explores exhibition practice in relation to Art Brut and Outsider Art through a qualitative study of three separate exhibitions and one art fair. Two of the exhibitions, “Chicago Calling” and “Art Brut From ...
Intervening with the unexpected. A museological analysis of artists’ interventions in a historic house museum Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Oppgaven omhandler Kvinnemuseet i Kongsvinger, som er landets eneste kvinnemuseum, og tar for seg dets historie og utvikling fra å være et lokalt kvinnemuseum til å bli et museum med nasjonale og internasjonale oppgaver ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Sansene er det primære redskapet vi bruker for å tilegne oss informasjon om verden rundt oss. Det er gjennom å se, høre, berøre, lukte og smake at vi tar inn, tolker og reagerer på omgivelsene våre, slik at vi kan engasjere ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
I den digitale tidsalderen er det en selvfølge at informasjon skal være tilgjengelig på nett. I stortingsmeldinger har det blitt et større fokus på å få digitalisert museumssamlingene og videre tilgjengeliggjøre dem for å ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Denne oppgaven omhandler et spesifikt gjenstandsmateriale i byhistoriske utstillinger, porselensgjenstander. Min oppfatning er at bymuseer samler mye porselen, og bruker det aktivt i utstillinger for å formidle en byhistorie. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
I 2011 ble to Māori hodeskaller repatriert fra Universitetet i Oslo til nasjonalmuseet Te Papa Tongarewa i New Zealand. Kunnskapsavisen Khrono publiserte i 2021 en artikkel hvor de redegjorde for ytterligere 42 Māori ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Oppgåva undersøkjer kulturarvsproduksjon og kulturarvsformidling gjennom den digitale tenesta VirtueltMuseum. Museum og kulturarvsektoren er prega av eit auka fokus på formidling gjennom digitale løysningar, blant anna for ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Museer formidler kunnskap, og når man går på museum forventer man gjerne at det man ser er sannheten. Samtidig er det vanskelig å skulle fortelle hele sannheten, med alle forbehold og hele konteksten. I denne oppgaven har ...