Abstract
Dette er en oppgave som tar for seg biografiske museer og den prosessen et privat hjem gjennomgår når det blir til et offentlig museum. Sentralt i denne prosessen står selve boligen som ikke lenger er et levende hjem, men en representasjon og erstatning for den personen som en gang bodde der. Med utgangspunkt i forfatterhjemmene Bjerkebæk og Mårbacka har jeg undersøkt hvilken transformasjon hjemmene har gått gjennom, og hvilke faktorer som er vektlagt av museene når de har formet den historien om forfatterne som de har ønsket å formidle. Et biografisk museums rolle er å gjenskape en persons liv og omgivelser ved bruk av personens eiendeler eller andre gjenstander som har en tilknytning til personen, som i dette tilfellet er forfatteren. Jeg har valgt å diskutere hvordan de ansvarlige ved museene valgte gjenstander de ønsket skulle representere personen og hvilke historier de har fortelle om forfatteren. Jeg har også diskutert hvordan de ansatte ved museene har bevart forfatterens personlige uttrykk og derigjennom formidlet en opplevelse av å presentere et bebodd hjem, samtidig som de tilrettelegger for museal aktivitet i hjemmet. Mitt hovedfokus har vært de ulike formidlingsformene ved musene og hvilke fortellinger museet formidlet gjennom hovedsakelig utstillinger og omvisninger. Jeg valgte å gjennomføre feltarbeid i form av intervjuer og observasjon ved museene. Ved å benytte intervjuer fikk jeg i Bjerkebæks tilfelle tilgang til informasjon som hadde vært utilgjengelig på annen måte, og som gjorde at jeg kunne ta prosessen rundt utviklingen av museet inn i oppgaven.