Browsing Religions- og etikkdidaktikk by Issue Date
Now showing items 1-20 of 67
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Sammendrag Dagens samfunn er preget av pluralisme. Store debatter preger mediebildet i forbindelse med islamsk religion og dens påvirkning på det norske samfunn. Siden jeg tar en lektorutdanning, og skolen kanskje er den ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Masteroppgaven er en kvalitativ studie av religionslæreres forståelse og anvendelse av læreplan, i dette tilfellet L97. Oppgavens samlede problemstilling lyder som følger: ”Hvordan blir læreplanen forstått og iverksatt ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Tema for masteroppgaven er dialog, og i oppgaven har dialogbegrepet hos et utvalg religionslærere blitt undersøkt. Informantenes forståelse og anvendelse av begrepet dialog har videre blitt knyttet opp mot dialogforståelse ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Tema for masteroppgaven er dialog. Dialog er på ingen måte et begrep med én klar betydning. I dagligtalen brukes ofte dialog om en samtale mellom (minst) to personer hvor monologen står som begrepets motsats. En mulig måte ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Min oppgave tar utgangspunkt i en religionsdidaktisk debatt om hvordan religiøse fortellinger introduseres og brukes i religionsundervisningen. Hovedspørsmålet i debatten er hvorvidt den religiøse fortellingen skal ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Denne masteroppgaven springer ut i fra spørsmålet om hvorvidt det er spesielle hensyn religionslæreren må ta når han skal kommunisere på en måte som skaper gode relasjoner til elevene. Samtidig favner den bredere. Både den ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Konflikt er ofte forbundet med noe negativt, og noe man helst forsøker å unngå i så stor grad som mulig. Men konflikter er ikke uunngåelige, snarere tvert i mot; der mennesker med ulik tro og bakgrunn møtes, vil det alltid ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Tema for denne mastergradsoppgåva i religions- og etikkdidaktikk er samtale, nærare bestemt bruk av samtale i religionsundervisinga i vidaregåande skule. I studien vert det undersøkt på kva måte samtale som reiskap og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Oppgaven tar for seg dagens (2011) RLE-fag i et elevperspektiv. Oppgaven har til hensikt å vise hvilke holdninger dagens syvendeklassinger har til skolefaget RLE og hvordan disse holdningene kan settes i sammenheng med ...
-
Grunnleggende ferdigheter : en analyse av oppgavene i læreverkene i RLE for åttende trinnRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2011)Kunnskapsløftet 06 har satt fokus på fem grunnleggende ferdigheter. De fem grunnleggende ferdighetene er det å kunne uttrykke seg muntlig, å kunne uttrykke seg skiftlig, å kunne lese, å kunne regne og kunne bruke digitale ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Denne oppgaven har hatt som tema å undersøke endringer i kristendomsdelen fra KRL til RLE. Endringer har blitt undersøkt på tre nivåer: læreplaner, lærebøker og i intervjuer. Oppgaven er en kombinasjon en dokumentstudie ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Gjennom analyse av elevtekster fra to videregående skoler, kartlegges forholdet mellom elevers tolkning av en religiøs tekst og deres kulturelle bakgrunn. Den kulturelle bakgrunnen forstås som ulik sosialisering og/eller ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Tema for denne masteravhandlingen er forholdet mellom norske læreverkfremstillinger av hinduisme i religion- og etikkfaget på videregående skole, og hvordan unge norsk-tamilske hinduer forstår og uttrykker troen sin. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Denne oppgaven har hatt som tema å undersøke hvordan forholdet er mellom unge muslimers tro og lærebøkenes framstilling av islam, og hva muslimske ungdommer mener om det som står skrevet om deres tro i lærebøkene i den ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Sammendrag Denne masteroppgaven i religions- og etikkdidaktikk har tatt utgangspunkt i problemstillingen: Hvilket forhold har unge buddhister til egen tro, religiøs praksis og livstolkning? Og kjenner de seg igjen i ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)Dette prosjektet har hatt til hensikt å undersøke følgende problemstilling: hvordan oppfatter et utvalg elever begrepet fundamentalisme? Vi har forsøkt å belyse denne problemstillingen ved en todelt tilnærming; en ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Denne oppgaven har hatt som tema å undersøke hvordan tre lærere i videregående skole tolker og implementerer det holdningsdannende aspektet ved læreplanen i religion og etikk. Det holdningsdannende aspektet har blitt ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Jeg har valgt samtale som tema for masteroppgaven min i religions- og etikkdidaktikk, og har undersøkt hvordan samtale som arbeidsform kan fremme forståelse av ulike religioner på barneskolen, ungdomsskolen og videregående ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Temaet for denne masteroppgaven i religions- og etikkdidaktikk er læreres forståelse av begrepet respekt slik det opptrer i læreplanen i RLE, og deres vurdering av elevenes evne til å vise respekt. I studien undersøkes det ...