Abstract
Jeg har valgt samtale som tema for masteroppgaven min i religions- og etikkdidaktikk, og har undersøkt hvordan samtale som arbeidsform kan fremme forståelse av ulike religioner på barneskolen, ungdomsskolen og videregående skole. Den konkrete problemstillingen er: Hvilke faktorer spiller ifølge lærernes oppfatninger og erfaringer inn når samtale skal benyttes som arbeidsform for å fremme elevenes forståelse av ulike religioner på barneskolen, ungdomsskolen og videregående skole? Studien er en empirisk undersøkelse av lærernes oppfatninger og erfaringer. Målet var å finne fram til relevante faktorer som kan gjøre det enklere å omsette læreplanmål til didaktisk praksis når samtale skal brukes som arbeidsform på de tre skoletrinn og i flerreligiøse og livssynsmessig relativt homogene klasser i religionsdelen av faget. Jeg har sett informantenes oppfatninger og erfaringer i forhold til samtalen slik den framkommer i religionsdelen av læreplanene i Religions, livssyn og etikk-faget og Religion og etikk-faget. Jeg har sett samtalen som en del av lærings- og utviklingsprosessen gjennom sosial samhandling, med blant annet fokus på Vygotskys, Freires og Bubers læringsteori. Det empiriske grunnlaget for å undersøke problemstillingen er e-postintervju og semi-strukturert intervju med seks lærere, to fra hvert skoletrinn. Hovedfunn fra studien kan oppsummeres på følgende måte: □ Informantene framhever spesifikke faktorer som er av betydning når samtale benyttes for å fremme elevenes forståelse av ulike religioner: samtaleregler, samtalens utgangspunkt, egnede samtaletyper, lærer-elev-asymmetrien, lærernes og elevenes identitet, lærerrollen, elevrollen, elevsammensetning, innenfra- og utenfra-perspektiv og likheter og forskjeller mellom religionene. □ Informantene synliggjør en progresjon i forståelsen av samtalebegrepet fra barnetrinn til videregående trinn, fra samtalen som en møteplass til utprøving av holdninger. □ Informantene synliggjør at progresjonen i forståelsen av samtalebegrepet fører til en tilsvarende progresjon i følgende faktorer: forståelsen av lærerrollen og elevrollen, av lærerens åpenhet og i forståelsen av samtaler med fokus på likheter og forskjeller mellom religioner. De synliggjør også at de fire faktorene påvirker hverandre gjensidig i denne progresjonen.