Browsing Religions- og etikkdidaktikk by Title
Now showing items 1-20 of 67
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Denne studien undersøker 360-bilders pedagogiske verdi ut ifra elevers opplevelser med et undervisningsdesign knyttet til hellige rom. Masteroppgaven diskuterer og drøfter følgende problemstillingen: “Hvordan forstår og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Høsten 2022 trer Fagfornyelsen i kraft i Religion og etikk-faget på videregående skole, og et av kjerneelementene i faget blir å «Kunne ta andres perspektiv». Denne oppgaven undersøker hvordan elevene tilnærmer seg ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Masteroppgaven har som hensikt å undersøke hva slags fokus det er på lesing og tolking av bibeltekster i religionsundervisningen på videregående skole. Bakgrunnen for valg av tema er tanken om at religionsfaget står i et ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Tema for denne oppgaven er bruk av materiale i undervisning om bibelske tekster. Det eksisterer et uttalt behov for forskning både på undervisning om bibelske tekster og på bruk av materiale i religionsundervisning. Oppgavens ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Denne oppgaven undersøker hvordan et utvalg KRLE-lærere forstår bærekraftig utvikling som et tverrfaglig tema i KRLE-faget. Oppgaven tar utgangspunkt i at bærekraftig utvikling er innført som et tverrfaglig tema i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Denne fagdidaktiske masteroppgaven har som formål å undersøke et utvalg lærere sine tanker om bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i religion og etikk-faget. Jeg tar utgangspunkt i bærekraftig utvikling som et ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Denne masteroppgaven i religion- og etikkdidaktikk tar utgangspunkt i problemstillingen: «Hvordan vurderer nyutdannede religionslærere den første tiden som lærer innenfor skolefagene KRLE og religion og etikk?». Studien ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Sammendrag Denne masteroppgaven i religions- og etikkdidaktikk har tatt utgangspunkt i problemstillingen: Hvilket forhold har unge buddhister til egen tro, religiøs praksis og livstolkning? Og kjenner de seg igjen i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Tema for masteroppgaven er dialog. Dialog er på ingen måte et begrep med én klar betydning. I dagligtalen brukes ofte dialog om en samtale mellom (minst) to personer hvor monologen står som begrepets motsats. En mulig måte ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Tema for masteroppgaven er dialog, og i oppgaven har dialogbegrepet hos et utvalg religionslærere blitt undersøkt. Informantenes forståelse og anvendelse av begrepet dialog har videre blitt knyttet opp mot dialogforståelse ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Gjennom analyse av elevtekster fra to videregående skoler, kartlegges forholdet mellom elevers tolkning av en religiøs tekst og deres kulturelle bakgrunn. Den kulturelle bakgrunnen forstås som ulik sosialisering og/eller ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Denne masteroppgaven i religions- og etikkdidaktikk har tatt utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan opplever ungdomsskoleelever de etiske dilemmaene de får presentert i læreverket sitt, og har bruken av disse dilemmaene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Denne masteravhandlingen i religions- og etikkdidaktikk tar utgangspunkt i problemstillingen «hvilke refleksjoner har lærere omkring elever som ressurs i religion og etikkundervisningen?». Avhandlingen har som mål å kartlegge ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Denne masteroppgaven belyser hvordan elever kan oppfatte og respondere på et religiøst kunstbilde. Med utgangspunkt i et hinduistisk bilde av Krishna og Radha undersøker jeg hvordan møtet mellom elev og bilde kan arte seg. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Denne oppgaven har hatt som tema å undersøke hvordan forholdet er mellom unge muslimers tro og lærebøkenes framstilling av islam, og hva muslimske ungdommer mener om det som står skrevet om deres tro i lærebøkene i den ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Denne oppgaven har hatt som tema å undersøke endringer i kristendomsdelen fra KRL til RLE. Endringer har blitt undersøkt på tre nivåer: læreplaner, lærebøker og i intervjuer. Oppgaven er en kombinasjon en dokumentstudie ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Dialogen er med på å utvikle et menneske. Det er i møte med andres tanker, ideer, holdninger og verdensanskuelser at man finner ut hvem man selv er. Den filosofiske samtalen kan være en slik arena hvor tanker møtes, formes ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Denne masteroppgaven tar for seg temaet formativ vurderingspraksis i Kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE). De siste ti årene har satsingen på vurdering for læring fått større fokus i skolen, og dette har bidratt ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Dette er en eksplorerende studie, som sikter på å gi en beskrivelse av et fagområde som per dags dato ikke er blitt undersøkt. Formålet med denne studien er å undersøke framstillingen av høytider knyttet til kristendom og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Oppgaven tar for seg dagens (2011) RLE-fag i et elevperspektiv. Oppgaven har til hensikt å vise hvilke holdninger dagens syvendeklassinger har til skolefaget RLE og hvordan disse holdningene kan settes i sammenheng med ...