Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg temaet formativ vurderingspraksis i Kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE). De siste ti årene har satsingen på vurdering for læring fått større fokus i skolen, og dette har bidratt til at formativ vurderingspraksis vektlegges i større grad. Underveisvurdering blir nevnt eksplisitt i den nye læreplanen i KRLE etter Kunnskapsløftet 2020. I denne masteroppgaven gjennomførte jeg en kvalitativ semistrukturert intervjustudie med tre religionslærere for å besvare oppgavens problemstilling som lyder følger: Hva vektlegger et utvalg KRLE-lærere i sin formative vurderingspraksis, og hvilke muligheter og/eller utfordringer møter de på når de gir tospråklige tilbakemeldinger? Basert på problemstillingen opererer studien med fire forskningsspørsmål. Spørsmålene er rettet mot lærernes forståelse av formativ vurdering, hvilke tanker de har om egen vurderingspraksis, hva de vektlegger i sine tilbakemeldinger, og beskrivelse av lærernes tospråklige tilbakemeldingspraksis. Hovedfunnene i denne studien viser at lærerne har ulik grad av forståelse av formativ vurdering, og vektlegger ulike elementer i deres formative vurderingspraksis. I studien kommer det tydelig fram at tid og klassestørrelse begrenser lærernes formative vurderingspraksis i KRLE på grunn av fagets relativt få timer. I tillegg kommer det tydelig fram at et tett kollegasamarbeid i KRLE i forbindelse med planlegging av vurdering, samt utforming av vurderingskriterier, er særlig viktig for å lykkes med en god underveisvurdering. Samtidig viser det seg at et tett kollegasamarbeid kan få implikasjoner for elevmedvirkning i faget. Lærerne vektlegger ros og anerkjennelse av elevenes styrker i sine tilbakemeldinger, og studien understreker at lærere ikke bør undervurdere hva slags påvirkning tilbakemeldinger på personnivå kan ha for elevenes læring og motivasjon. Empirien viser at lærerne møter på flere utfordringer enn muligheter når de gir tospråklige tilbakemeldinger. Utfordringer knyttet til språkferdigheter og tid påvirker lærernes valg av språk når de skal gi tilbakemeldinger. De foretrekker å gi tilbakemeldinger på språket de er mest fortrolig med.