Abstract
Tema for denne oppgaven er bruk av materiale i undervisning om bibelske tekster. Det eksisterer et uttalt behov for forskning både på undervisning om bibelske tekster og på bruk av materiale i religionsundervisning. Oppgavens problemstilling er derfor: Hvordan betrakter religion og etikk-lærere bruk av ulike typer materiale i undervisning om bibelske tekster? Studiens tre forskningsspørsmål retter seg mot hvordan bibelske tekster håndteres i undervisning, hvilke roller bibelske tekster og materiale tillegges i lys av aktivitetsteori, og hvordan relasjonen mellom bibelske tekster og materiale utgjør et samspill i undervisningen. Teori, tidligere forskning og religionsdidaktiske perspektiver benyttes for å skrive frem en forståelse av begrepet materiale. Materiale forklares som tekster i vid forstand, som har en eksplisitt eller implisitt relasjon til bibelen, og som benyttes for å mediere en forståelse i undervisning. Videre legger teori og tidligere forskning grunnlaget for kategorier som benyttes i analyse av seks intervjuer med religion og etikk-lærere. Hovedfunnene viser at materiale tillegges en rolle som artefakt for å mediere en interesse for bibelske tekster som elevene ellers oppfatter som kjedelige. De bibelske tekstene betraktes som artefakter for å mediere en forståelse av ulike elementer ved kristendom som religion. Ved hjelp av hermeneutisk teori åpner drøftingen for at elevenes negative innstilling til bibelske tekster og positive innstilling til materiale kan skyldes ulike horisonter. Både bibelske tekster og materiale betraktes tidvis som artefakter for å mediere dialoger i klasserommet. Dialogene kan forsterke negative holdninger og dermed være uønskede. Samtidig kan de være nødvendige ved å utfordre foreløpige tanker. Til tross for at informantene kunne ønske seg mer tid til å benytte materiale og bibelske tekster, finner studien at dette ikke prioriteres. Årsaken kan være at elevene ikke vurderes i kunnskap om bibelske tekster, og at faget har begrenset med tid. Mens teori og tidligere forskning viser ulike tilnærminger til hvordan materiale kan benyttes som verktøy for at elever skal tolke bibelske tekster, viser ikke datamaterialet tegn til at materiale brukes for at elever skal tolke bibelske tekster. Materiale brukes som illustrasjon for å mediere en interesse for de bibelske tekstene, for å vise at bibelske tekster er relevant for livet elevene lever, og for å gjøre undervisningen mer underholdende.