Browsing Master i lesing og skriving by Title
Now showing items 1-20 of 78
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Mitt mål med denne masteroppgaven har vært å få innsikt i hvordan LUS hjelper lærere med å legge til rette for kvalitativ vurdering og tilpasset leseopplæring. I tro på at lærere selv er de beste til å svare på dette, har ...
-
Argumentasjon i primærtrekksvurdering av elevtekster. En nærstudie av fire lærereRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2013)Jeg ønsket å se på hvordan lærere argumenterer når de vurderer elevtekster. Ved å la to par lærere vurdere to tekster hver fikk jeg et materiale jeg kunne analysere for likheter og forskjeller. Vurderingene ble gjennomført ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Denne masteroppgaven omhandler samfunnsfaglig lesing i de nasjonale leseprøvene for 8. trinn i tidsperioden 2007–2016. De nasjonale leseprøvene skal måle elevenes lesekompetanse på tvers av fag, men bygger samtidig på ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)I denne studien er det undersøkt hvordan opplæring i og bruk av bestemte analysebegreper kan bidra til å gi elevene verktøy de kan ta i bruk i analyse og tolkning av bildebøker. Bakgrunnen for oppgaven var min interesse ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Denne studien handler om hvordan barn i ulike aldre og på tvers av kjønn leser bildebøker. I bildebøker er samspillet mellom verbaltekst og bilde viktig. I studien undersøker jeg om barna er mer opptatt av en modalitet enn ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Grunnleggende ferdigheter er innlemmet i fagplaner i Kunnskapsløftet, og alle lærere har ansvar for å utvikle disse ferdighetene i de fagene de underviser i. Gjennom fagspesifikk muntlig bruk av språket, lesing og skriving ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Fra 2006 har Kunnskapsløftet vært et styringsdokument og arbeidsverktøy for norske lærere i grunnskolen. Planen har vektlagt at elever skal lære fag gjennom fem grunnleggende ferdigheter; lesing, skriving, regning, digitale ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Formålet med denne masteroppgaven er å prøve ut en strukturert analysesamtale om bildebøker på 7. trinn i tre ulike klasser for å se om metoden kan styrke elevenes leseferdighet og gi nye leseopplevelser. Materialet mitt ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Sammendrag Dette prosjektet er en effektundersøkelse, der det prøves ut bruk av farger i lese- og skriveopplæringen for elever som gjennom tidligere lese- og skriveopplæring ikke har oppnådd funksjonelle avkodings- og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Norge har siden 1967 vært et immigrasjonsland (Øzerk, 2013). Innvandring og tilflytting gjør skolenes klasserom til en arena satt sammen av elever med blant annet ulike språk, skolebakgrunn og oppvekstsvilkår. Norsk ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Formålet med denne avhandlingen har vært å undersøke bruken av prosessorienterte arbeidsformer blant lærere som prioriterer skriving i fagene. Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
-
”Det er kanskje ikke sånne ord vi bruker her på skolen, da”. Nasjonal prøve i lesing i et andrespråksperspektiv.Restricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2017)Det overordnede målet med denne oppgaven er å finne ut i hvilken grad tekstene i nasjonale prøver er forståelige for andrespråkselever på mellomtrinnet, og hvilke forhold som gjør tekstene mer eller mindre tilgjengelige ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Leseforståelse er avgjørende for å lykkes med skoleprestasjoner, men også for å fungere godt i en voksentilværelse (Lervåg, Hulme & Melbye-Lervåg, 2017). Ifølge «the simple view of reading» består leseforståelse av to ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Sammendrag Denne masteroppgaven har følgende problemstilling: Kan elever gjennom en strukturert metode klare å finne egnet litteratur på biblioteket på egenhånd? Studien oppgaven bygger på har til hensikt å undersøke om ...
-
"Fagskriving er å skrive om virkeligheten" : En studie av fagskriving i historie på 7. trinnRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2012)Sammendrag Bakgrunnen for denne studien er Kunnskapsløftets krav om skriving som grunnleggende ferdighet i alle fag. Å lære å skrive i fagene, å tilegne seg den fagspesifikke måten å tenke og uttrykke seg på i ulike fag, ...
-
Det finnes ikke barn i gråsonen lenger... Hvilke systematiske tiltak iverksettes for elever i gråsonen?Restricted Access (Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2015)