Abstract
Formålet med denne avhandlingen har vært å undersøke bruken av prosessorienterte arbeidsformer blant lærere som prioriterer skriving i fagene. Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo administrerer et nettverk av skoler som har initiert fagskrivings-prosjekter, og det er intervjuer med lærere fra fire av disse skolene som utgjør datagrunnlaget. Da jeg skulle i gang med masteroppgaven, viste det seg at professor i norskdidaktikk ved institutt for lærerutdanning og skoleutvikling, Frøydis Hertzberg, og jeg hadde sammenfallende interesser. Hun hadde planlagt intervjuer som skulle undersøke hvordan fagskrivingsprosjektene ble organisert, og jeg var så heldig å få inkludere mine spørsmål i dette prosjektet. Problemstillingen for min avhandling har vært følgende: I hvilken grad og på hvilken måte brukes prosessorienterte arbeidsformer i skriveundervisningen, ved fire skoler som har prioritert fagskriving? Frøydis Hertzberg gjennomførte intervjuene, og jeg var med som observatør og assistent. Intervjuene hadde en kvalitativ tilnærming. Materialet består av fire gruppeintervjuer fra fire forskjellige skoler. Utvalgsskolene var to videregående skoler, en ungdomsskole, og en 8-13-skole. Gruppene var satt sammen av lærere med ulik faglig bakgrunn, og underviser i norsk, samfunnsfagene, realfag, kunstfag, engelsk, fremmedspråk, idrettsfag og helse- og oppvekstfag. Resultatene viser at disse lærerne bruker et variert utvalg av prosessorienterte arbeidsmetoder. Vi fant at alle lærerne rapporterer om utstrakt bruk av arbeid i førskrivefasen. Flere av lærerne sier at de bruker modelltekster og faste mønstre for å rettlede elevenes skriving. Lærerne gir elevene respons på tekstene de skriver, men det skjer ikke alltid skriftlig og ikke alltid underveis i skriveprosessen. Ved to av skolene praktiserer lærerne elevrespons, men på de to videregående skolene var flere av lærerne skeptiske til denne arbeidsformen. Det var en del som brukte logg, noen ganger som en av fagenes sjangre og noen ganger som refleksjon og egenvurdering.