Søk
Viser treff 1-10 av 67
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Denne oppgaven har hatt som tema å undersøke endringer i kristendomsdelen fra KRL til RLE. Endringer har blitt undersøkt på tre nivåer: læreplaner, lærebøker og i intervjuer. Oppgaven er en kombinasjon en dokumentstudie ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Denne masteroppgaven springer ut i fra spørsmålet om hvorvidt det er spesielle hensyn religionslæreren må ta når han skal kommunisere på en måte som skaper gode relasjoner til elevene. Samtidig favner den bredere. Både den ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Oppgaven tar for seg dagens (2011) RLE-fag i et elevperspektiv. Oppgaven har til hensikt å vise hvilke holdninger dagens syvendeklassinger har til skolefaget RLE og hvordan disse holdningene kan settes i sammenheng med ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Tema for masteroppgaven er dialog, og i oppgaven har dialogbegrepet hos et utvalg religionslærere blitt undersøkt. Informantenes forståelse og anvendelse av begrepet dialog har videre blitt knyttet opp mot dialogforståelse ...
Grunnleggende ferdigheter : en analyse av oppgavene i læreverkene i RLE for åttende trinn Begrenset tilgang
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Kunnskapsløftet 06 har satt fokus på fem grunnleggende ferdigheter. De fem grunnleggende ferdighetene er det å kunne uttrykke seg muntlig, å kunne uttrykke seg skiftlig, å kunne lese, å kunne regne og kunne bruke digitale ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Tema for denne mastergradsoppgåva i religions- og etikkdidaktikk er samtale, nærare bestemt bruk av samtale i religionsundervisinga i vidaregåande skule. I studien vert det undersøkt på kva måte samtale som reiskap og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Sammendrag
Dagens samfunn er preget av pluralisme. Store debatter preger mediebildet i forbindelse med islamsk religion og dens påvirkning på det norske samfunn. Siden jeg tar en lektorutdanning, og skolen kanskje er den ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Min oppgave tar utgangspunkt i en religionsdidaktisk debatt om hvordan religiøse fortellinger introduseres og brukes i religionsundervisningen. Hovedspørsmålet i debatten er hvorvidt den religiøse fortellingen skal ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Tema for denne masteravhandlingen er forholdet mellom norske læreverkfremstillinger av hinduisme i religion- og etikkfaget på videregående skole, og hvordan unge norsk-tamilske hinduer forstår og uttrykker troen sin. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgaven har hatt som tema å undersøke hvordan forholdet er mellom unge muslimers tro og lærebøkenes framstilling av islam, og hva muslimske ungdommer mener om det som står skrevet om deres tro i lærebøkene i den ...