Search
Now showing items 1-100 of 579
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
Goals
With the development of choral singing during the past century, it became imperative to perform different musical genres and cultures in its authentic style. This study tries to show the importance of sound to ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Oppgaven omhandler problemstillingen hvordan man som sangpedagog kan hjelpe sangeleven å finne sin vokale identitet og er en empirisk studie. I søken etter vår vokale identitet er det flere faktorer som må tas i betrakning. ...
Musikk og mental modus: En intervjuundersøkelse om musikk kan være til hjelp i hverdagen for psykisk syke. Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Denne oppgaven setter søkelyset på hvordan mennesker som opplever psykisk sykdom bruker musikk i hverdagen. Empirien er basert på fire fenomenologiske dybdeintervjuer som jeg gjennomførte våren og høsten 2013. Ett av ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)
I denne hovedoppgaven er klang og tekstur i Jeux vénitiens av Witold Lutoslawski gjenstand for undersøkelse. Klang skal her forstås som karakteristiske lyder og lydkvaliteter med identisk toneansats, lydstyrke, varighet, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Telemark, og særleg Vest-Telemark, vert gjerne rekna for å vere ein av
folkemusikkbastionane i Noreg. Denne delen av fylket har fostra spelemenn som mellom anna Myllarguten og Håvard Gibøen, og er kjent for å ha ei rik ...
Salmebok 2008: dei nyskapande salmane : tendensar og haldningar bak dei nyskapande salmane i forslaget Salmebok 2008 Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Dette er ei hymnologisk oppgåve som tek føre seg forslaget Salmebok 2008. I denne oppgåva har eg fokusert på dei såkalte nyskapande salmane som er presentert i forslaget. Eg har sett nærare på desse i lys av SU sine mål. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Despite the fact that digital technology has become an inevitable tool in music production and distribution during the course of the past few decades, live performers of digital musical instruments (DMIs) remain enigmatic ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2006)
Gjennom en karriere på snart 40 år og gjennom bevegelser i mange forskjellige musikalske landskap, der hun har blitt betegnet som alt fra folk-sanger og singer/songwriter til en artist med ett ben i pop-, rock- og i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
”Den ordløse lengsel” er en kvalitativ studie av musikkens betydning for kristen tro. Bakgrunnen for avhandlingen er tosidig, hvor jeg på den ene siden fascineres av musikkens evne til å berøre, til å skape ulike stemninger ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)
Jeg har i denne oppgaven først presentert begrepene tradering og revitalisering. Tradering er den prossessen som skjer når det foregår muntlig overlevering fra generasjon til generasjon, i dette tilfellet; de religiøse ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Through a broad interdisciplinary study this thesis attempts to unveil the negotiations taking place in the West-Eastern Divan Orchestra in reference to the Middle East. Consisting of young musicians from the Middle East, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Denne oppgåva omhandlar utviklinga av lydbiletet på Bjørn Eidsvåg sine produksjonar. Artisten har gitt ut album utan avbrot sidan 1976, der han har samarbeida med fleire produsentar, musikarar og teknikarar.
Oppgåva ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)
Temaet i denne hovedoppgaven er musikkvideo. Først og fremst er jeg opptatt av hvordan
meningsbærende innhold formidles gjennom forholdet mellom musikken og bildene. Jeg
ønsker å vise hvordan narrativt innhold i musikkvideo ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
This thesis will explore how notions of “black” vocal style are at play in the context of Norwegian popular music. I will briefly outline the phenomenon of white appropriation of black signifiers in American popular culture, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Hvorfor komponering er viktig i musikkfaget.
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
I denne oppgaven utforsker jeg hva som kjennetegner forholdet lyd og kreativitet innenfor elektronisk dansemusikkproduksjon. Mer spesifikt undersøker jeg hvordan lyd kan sette i gang, eller trigge, kreative prosesser hos ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Jazzen kom til Norge var det som populærmusikk, men jazzen i Norge i dag har en anseelse og institusjonell støtte som har mer til felles med kunstmusikken enn med populærmusikken. Dagens norske jazzscener er i stor grad ...
The Music of György Ligeti and his Violin Concerto : A Study in Analysis, Reception and the Listening Experience Restricted Access
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)
Modernist music is notoriously perceived as inaccessible. This view is nurtured by rationalistic criticism which unduly insinuates that music can be wholly understood and explained in terms of intellect. This perspective ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
When playing a traditional musical instrument, the performer often relies on vibration that is produced by the instrument. When perceived through tactile sensing, this can be defined as \emph{vibrotactile feedback}. Since ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven i musikkvitenskap utforsker og tar for seg musikalsk oppvekst innad i den bulgarske kulturen, med fokus på et musikalsk livsløp gjennom de større institusjonene og en akademisk musikkutdannelse. Viktige ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Denne oppgaven er basert på syv intervjusamtaler med voksne og ferdig utdannede musikere med forskjellig bakgrunn, alder og yrkesspesialisering innen musikk. Formålet med studien var å undersøke skapende atmosfære rundt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Alle kor varmer opp sammen før de skal synge. Unntaket er profesjonelle kor, der det forventes at sangerne er klar til å synge når de ankommer øvelsen. Hva er denne koroppvarmingen, og hva er målet med den? Hvorfor går man ...
Musikalsk praksis og etnisk identitet Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Dette er en oppgave som omhandler musikalsk praksis og etnisk identitet. Med utgangspunkt i den vietnamesiske innvandrergruppen i Bergen, og i to musikalske begivenheter, har jeg prøvd å belyse hvordan en innvandrergruppe ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Et musikalsk instruments beskaffenhet påvirker både musikkutøvelse og persepsjon av musikk. Denne oppgaven vektlegger betydningen av kroppsbevegelser i sammenheng med relasjonen utøver-instrument. Med bakgrunn i kroppsbasert ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Med denne oppgaven har jeg undersøkt en dramaturgi for musikkdramatikk. Målet har vært å komme nærmere en forståelse av hva musikk kan representere og bidra med i en dramatisk fremstilling.
Som et utgangspunkt ser jeg på ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
I denne oppgaven tar jeg for meg Bernard Herrmanns musikk til filmen Vertigo fra 1958, regissert av Alfred Hitchcock. Jeg vil forsøke å finne sammenhenger mellom komponistens bruk av harmonikk og filmfortellingen for ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Denne oppgaven tar for seg liveformatet og bedømmelsen av en fremføring som inneholder bruk av medierte elementer, i betydningen ferdig innspilt/pre-programmert innhold. Philip Auslanders bok Liveness (2008) danner ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne oppgaven tar for seg om hvordan opphavsretten påvirker musikkskaperes muligheter.
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
The world consists of a million different things; actions, words, physical objects, language, instruments, roads, music, culture, political agreements, bureaucracy, paperwork, relationships, nature and so on. It is all a ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Previous research has shown that listening to positive mood-inducing music can improve creativity measured by divergent thinking tasks. However, no studies have investigated the possibility of such an effect in young ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Med tiden har teknologiske virkemidler inntatt en viktig rolle i samfunnet. I musikkbransjen anvendes teknologi i mange ulike sammenhenger, ikke bare når en produserer eller fremfører musikk, men også i komposisjonsprosessen. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Temaet i denne undersøkelsen er sangpedagogers vurderingspraksis ved utdanningsprogrammet musikk, dans og drama på videregående skole. Etter kunnskapsløftets innføring i 2006 har vurdering fått mye oppmerksomhet. Den ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Oppgåva tek føre seg frijazz i Noreg og diskuterer kor vidt ei slik grein skil seg ut frå den støre friimprovisasjons-paraplyen. Frijazzomgrepet vert angripe frå eit jazzhistorisk perspektiv, både i Noreg og internasjonalt. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Masteroppgaven består av mikrorytmiske analyser av tre sanger innen neo-soul der jeg ser nærmere på fenomenet vokal som ligger bakpå i forhold til komp. Det er fokus på hvilke mikrorytmiske mønstre som finner sted i vokal ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Det finnes en lang tradisjon for å orkestrere musikk som opprinnelig er skrevet for piano. I denne todelte oppgaven problematiseres denne typen oversettelse, og jeg forsøker å belyse hvilke av pianoets instrumentkarakteristiske ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
I denne masteroppgaven har jeg sett på kombinasjonen av musikk og hund som helsebringende effekt i en pedagogisk setting. Både musikk og hund har en egen evne til å forsere murer og røre ved noe innerste inne hos oss ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Store deler av den måten det synges på i dagens populærmusikk kan spores tilbake til en afroamerikansk sangtradisjon. Sangere som Ed Sheeran, Sam Smith, Jessie J. og Adele har klare innslag av sangtekniske elementer med ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Sammendrag: Edvard Griegs op. 28 er av de mindre framførte blant hans klaveropus. Jeg har her ønsket å sette et søkelys på dette verket ved en studie og en orkestrering av disse fire klaverstykkene. Jeg har først definert ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Oppgaven tar utgangspunkt i en postmoderne estetikk som grunnlag for iscenesettelser av Wagners musikkdrama Der Ring des Nibelungen i tidsrommet mellom 1976 og 2002, og belyser med eksempler postmoderne og postdramatiske ...
The Individualism of Gil Evans Gil Evans' musikalske stil og håndverk Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne oppgaven er en studie av Gil Evans' musikalske stil og håndverk. Den tar for seg både Evans' produksjon som helhet, og et spesifikt stykke, "Punjab". Oppgaven inneholder en praktisk del, en egen komposisjon.
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
I denne oppgaven undersøker jeg hvordan et utvalg norske artister brukte sosiale medier i interaksjon med følgerne deres i perioden før, under, og etter By:Larm 2013. Jeg samlet daglig inn data fra ni By:Larm-klare artister ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne masteroppgaven handler om inkludering av barn, unge og foreldre med innvandrerbakgrunn i skolekorps. Oppgaven er en casestudie av et skolekorps i Oslo, hvor deltagende observasjon/aksjonsforskning og det kvalitative ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Oppgaven består av en rekke perspektiver på forskjellige aspekter av instrumentalundervisning for blåseinstrumentalister. Disse perspektivene er hentet gjennom kvalitativ metode. Fire informanter beskriver sin undervisning ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Tema for masteroppgaven er bruk av improvisasjon i sangundervisning. Ved å gjøre forskningsintervjuer med fire sangpedagoger har jeg ønsket å finne ut hvordan sangpedagoger begrunner sitt valg om å bruke eller å la være å ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne oppgåva handlar om korleis musikk i multimedia kan ha ein manipulerande effekt, og korleis denne effekten slår inn når musikk vert nytta i videoar som omhandlar krig og militære tema. Kva gjer musikken med opplevinga ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne masteroppgaven er en komparativ analyse av orkestreringen i Vårofferet (1913) av Igor Stravinsky, og Skytisk Suite (1914-15) av Sergej Prokofiev. Verkene har likhetstrekk i at de begge har et voldsomt, komplekst ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
For hundreds of years, it has been observed that people with aphasia can sing words fluently, even though they cannot speak. This thesis will investigate how this observation has led to therapy methods, the goals of which ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne oppgaven handler om hvordan lærere i Musikk i perspektiv-fagene i den videregående skolen legger til rette for at elever skal få lytteopplevelser. For å finne svar på oppgavens problemstilling er undersøkelsen delt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Denne masteroppgaven tar for seg den horisontale kjønnsdifferensieringen blant norske jazzinstrumentalister. Den forsøker å kartlegge hvordan sju etablerte jazzinstrumentalister har blitt rekruttert til det norske jazzfeltet ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
This thesis is a study of the American film composer Jerry Goldsmith s compositional technique, with main focus on his contrapuntal treatment of musical material. Some analytical focus is also given to his motivic and ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Denne oppgaven tar for seg groove i moderne gospel, og den overordnede problemstillingen lyder som følger: Hva kjennetegner groove i moderne gospel? Problemstillingen er svart på gjennom analyser av låtene Back II Eden ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
La Putta che canta. Sang og estetikk i tidlig veneziansk opera
Hva skiller opera på vår tids scene fra opera da den for første gang så offentlighetens lys i Venezia på 1640-tallet? Hvilke trekk kjenner vi igjen og hvilke ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Dette er en oppgave som tar utgangspunkt i musikkstykket Lautleben av Rolf Wallin og Sidsel Endresen. Lautleben ble bestilt av NRK P2 i 1999 til serien RadiOpera og er komponert for firespors båndopptaker og en kvinnestemme, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
I denne oppgaven analyseres Thomas Newmans filmmusikk til The Shawshank Redemption . Fokuset ligger på hvordan musikk benyttes som filmdramatisk virkemiddel for å formidle et narrativt forløp ovenfor tilskueren. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Dirigentrollen er en uvanlig kompleks rolle. Den spenner fra fortolkning og estetikk via teknikk og gestikk til pedagogikk og lederskap. Musikalsk lederskap har foregått i en eller annen form så lenge mennesket har musisert ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Hva er musikk og hva betyr den for mennesket? I denne formidlingsoppgaven behandler jeg Platons musikkforståelse innenfor en oppdragelses- og samfunnsfilosofisk ramme. Behandlingen begrenser seg til en nærlesning av ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Denne oppgaven tar for seg Benjamin Brittens opera Death in Venice fra 1973. Med utgangspunkt i litteratur innenfor tverrfaglige operastudier, har veien videre tatt meg med inn i felt som kjønnsforskning, psykoanalyse, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Denne oppgaven er en del av et masterprosjekt, der den praktiske delen har bestått i å utvikleKEYframe, en interaktiv bordflatet for fysisk kontroll av digitale audio effekter (romklang,flanger, ekko, etc.). I kommersielle ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Med bakgrunn i et ønske om å se stemme og sang i et større perspektiv, tar denne oppgaven for seg forholdet mellom sanglig teknikk og uttrykk. Ved å ta utgangspunkt i musikksjangeren soul forsøker oppgaven å belyse hvordan ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Med utgangspunkt i en studie av sensitive munn- og språklyder hos Lauryn Hill og Kate Bush tar denne masteroppgaven tar for seg forholdet mellom musikkens materialitet og musikk som representasjon. Etter en kort introduksjon ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Improvisasjon er et fenomen som finnes i nesten all musikk og i de fleste kulturer, og kan slik sett forstås som et musikalsk fenomen som er viktig for å forstå musikk og skapelsen av musikk i sin helhet. Likevel har ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Jeg har kalt min masteroppgave: Likt, men ulikt. Slik ser jeg på jazzimprovisasjon på gitar. Det er mange elementer som ulike gitarister gjør likt, men på en ulik måte. Jeg har i oppgaven svart på følgende problemstilling: ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
The thesis is an ethnography studying taarab music and musicians connected to the Dhow Countries Music Academy (DCMA) in Stone Town, Zanzibar, Tanzania. The thesis set out to investigate how the DCMA has been influencing ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Denne oppgaven har tatt for seg noen av særtrekkene i jazzfiolinstilen og improvisasjonsmåten til Stèphane Grappelli. Ut fra Matt Glaser, Chris Haigh, Tim Kliphuis og mine egne analyser og transkripsjoner har jeg kommet ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
Denne avhandlingen tar for seg en genre det har vært skrevet lite om tidligere. Ut fra problemstillingen: Hvilke særtrekk har den industrialiserte tegnefilmmusikken i USA i perioden 1928-1940, og hvilken utvikling gjennomgår ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2004)
Denne avhandlingen tar for seg hvordan langvarige fanforhold til et bestemt band eller en artist kan prege enkeltmennesker identitet.
Jeg har intervjuet fem personer som har et helt spesielt forhold til henholdsvis Deep ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2003)
Kate Bush er en artist med et svært særegent harmonisk-melodisk uttrykk. Imidlertid kan hennes stilistiske særpreg også sies å oppsummere en spesiell musikalsk retning innefor populærmusikken.Oppgaven har derfor en todelt ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2003)
1 Problemstilling
Gudstjenestelivet i de afrikansk-amerikanske kirkene er preget av en særegen glede, spontanitet og verdighet hvor det er rom for sterke emosjonelle uttrykk, og sang og musikk har en sentral plass i ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
Sammendrag av hovedfagsoppgave i musikk, Guri Årsvoll;
Syng og lek - snakk samme språk .
Oppgaven dreier seg om foreldre og barns felles samvær i sang og lek. Utgangspunktet er min tro på at slik samhandling fører til ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2003)
Oppgaven tar for seg seg utvalgte stykker fra Weberns produksjon i årene 1909-14, belyst fra et musikkestetisk synsvinkel. Særlig vekt blir lagt på forholdet mellom musikk
og natur i Weberns musikk. I den sammenheng ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2003)
Oppgåva dreier seg om musikken og livet til den franske komponisten Jehan Alain (1911-1940). Ho tar for seg korleis Alains estetikk kan knytast opp til avantgarden, representert ved dadaismen og surrealismen. Desse retningane ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Som undertittelen antyder, er oppgaven en undersøkelse av hvordan forholdet mellom teksten og musikken arter seg i to av komposisjonene til den italienske komponisten Luciano Berio. Jeg foretar deskriptive analyser av ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Oppgaven er en undersøkelse av hvordan kjønn, seksualitet, rase og sosial klasse blir fremstilt i musikkvideomediet. Som et resultat av kombinasjonen musikk, tekst og bilde, ser jeg på musikkvideoen som en viktig arena for ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2004)
I denne hovedoppgaven er teksturen i Johann Sebastian Bachs klavertoccataer, BWV 910-916, gjenstand for undersøkelse. Begrepet tekstur defineres her som de horisontale og vertikale elementer i musikkverket. De horisontale ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2003)
Oppgaven behandler aspekter tilknyttet konstruksjon av meningsdannelser i produksjons- og fortolkningsprosessen av populærmusikk. Det blir lagt vekt på hvordan musikk og fremførelse skaper relasjoner til lytteren, og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
I denne masteroppgave undersøker jeg om musikkfagplanen i L97 på grunnskolens småskoletrinn samstemmer med musikkfagplanene i rammeplanene for allmennlærerutdanningen og førskolelærerutdanningen. Jeg analyserer hvilke ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Filmmusikk er musikken som aldri høres. Hvis man intervjuer et kinopublikum på vei ut av kinoen, vil de aller fleste måtte tenke seg om nøye for i det hele tatt å huske at filmen inneholdt musikk. Paradoksalt nok er det ...
Barnas blues : gitarkurs for førskolelærerstudenter Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Hovedfokus for denne oppgaven er gitaropplæring i førskolelærerutdanningen. Oppgaven er todelt med en teoretisk del, og en praktisk del i form av en lærebok i gitarspill.
Et av spørsmålene som stilles er hvordan det kan ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Med utgangspunkt i populærmusikk, og da spesielt den såkalte singer-songwriter, tar denne oppgaven for seg hvordan vokal iscenesettelse kan påvirke vår opplevelse av stemmen, musikkens mening og låtens identitet. Sangstemmen ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Paul Hindemith var ein viden kjend komponist, musikar og teoretikar, som har hatt stor betydning for fleire komponistar etter han. Teoriane hans vart i all hovudsak samla i boka "Unterweisung im Tonsatz", som vart ei ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)
Denne oppgaven tar for seg mosh pits - aggressiv konsertoppførsel som finner sted på rockekonserter.
Oppgaven viser hvordan mosh pits fungerer i praksis, hvordan forskjellig musikk påvirker oppførsel og bevegelser. ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
FIRE FILMER ÉN VEV?
Med musikken som farkost gjennom fire av Kieslowskis filmer:
La Double Vie de Véronique og Trois Couleurs: Bleu, Blanc et Rouge.
Av Renate Egeberg, august 2002.
Denne oppgaven tar ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2006)
I denne hovedoppgaven prøver jeg å belyse særtrekk ved de romantiske
klavervirtuosenes interpretasjonskunst fra ca.1840- til 1940-tallet. Jeg har valgt å kategorisere disse pianistene under en felles klavertradisjon som ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)
I Euripides tragedie Bakkhai (Bakkantinnene) er Dionysos en ktonisk guddom. Han opptrer oftest under tilnavnet Bromios, «den brølende». I operaen The Bassarids av Hans Werner Henze blir Dionysos ikke bare fremstilt som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Todelt masteroppgave
Teoretisk del: Omtaler gitarens rolle og status som instrument og drøfter hvorfor visebølgen har dominert norsk gitaropplæring siden 1970 tallet. Drøftinger om læring og læremidler. Læremateriell ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
Dette hovudoppgåvearbeidet handlar om dei to fenomena som har fascinert meg mest som menneske; fenomenet musikk og fenomenet leik. Erfaringsbakgrunnen min er mange års aktivt arbeid som musikkterapeut blant barn og unge ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
Som tittelen angir, søker oppgaven å nærme seg Bachs kirkekantater fra to forskjellige synsvinkler; som prekenmusikk, altså en tonesatt andakt eller preken, og som kunst, det vil si kantatene som kunstmusikalske verker. ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
Denne avhandlingen tar for seg musikken som et narrativt virkemiddel i den amerikanske tegnefilmserien The Simpsons som produseres av 20th Century Fox.
Forfatteren har vært til stede på flere innspillinger av musikken til ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
SAMMENDRAG
Kastratsangere var en type sangere som var meget populære første halvdel av 1700-tallet, først og fremst som sangere i den høybarokke opera seria. I dag er de derimot et nesten glemt kapittel i musikkhistorien, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Kvinnelige musikere har ofte blitt utelatt fra musikkhistoriske sammenhenger. Dette har blant annet bakgrunn i et konservativt kvinnesyn og ulike kultursosiologiske normer. Denne Masteroppgaven tar for seg kvinnelige ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2004)
- En dr©ªfting av visuelle elementer i musikken, belyst gjennom fonogrammets utvikling og framveksten av instrumentalteateret som sjanger. Eksemplifisert gjennom Heiner Goebbels instrumentalteaterverk SCHWARZ AUF WEI¥â.
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Denne masteroppgaven tar for seg orkestreringen i den finske komponisten Jean Sibelius’ (1865-1957) fjerde og femte symfoni. Teksten har to hovedformål: For det første vil jeg legge frem en analytisk tilnærming til det ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Sammendrag:
Problemstilling: Hvordan kan en undersøkelse av lydstudioets historie og praksis bidra til en forståelse av dagens innspillingsteknikker? Hvordan kan musikk spilles og produseres med bruk av digitale ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2004)
Richard Strauss og Hugo von Hofmannsthal:
"Ariadne auf Naxos"
Det nye synet på Strauss og hans musikk vi har sett i den senere tid skaper et behov for en ny gjennomgang av hans verker. I store deler av den musikkvitenskaplige ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Den praktiske delen av min masteroppgave har vært å skrive operaen «Ofelias skyggeteater». Det litterære grunnlaget er et eventyr av den tyske forfatteren Michael Ende (1929-95) og librettoen er skrevet ev Lars Vik.
Jeg ...