Abstract
Konflikt er ofte forbundet med noe negativt, og noe man helst forsøker å unngå i så stor grad som mulig. Men konflikter er ikke uunngåelige, snarere tvert i mot; der mennesker med ulik tro og bakgrunn møtes, vil det alltid oppstå konfrontasjoner. Slik er et samfunn i utvikling. Konflikt er dermed ikke et onde, men en forutsetning for at vi skal utvikle oss. Dette kommer til uttrykk både i læreplanen og i forskning.
Denne oppgaven gjør en analyse av forekomsten av konfliktperspektiver i og mellom religioner i læreverkene brukt i RLE-faget på ungdomstrinnet. Oppgavens problemstilling er:
I hvilken grad fremstilles religiøse konfliktperspektiver, både i og mellom religioner, i lærebøkene i RLE brukt på ungdomstrinnet i den norske grunnskolen, og hvilke konfliktperspektiver er det eventuelt som trekkes frem?
Innledningsvis starter jeg med å aktualisere konflikttemaet ved å vise til enkelte saker fra media som berører elever. Jeg trekker så inn læreplanens mål som knyttes til konflikt. Videre definerer jeg konfliktbegrepet for så å se på tidligere forskning som berører konflikter i religionsundervisningen. I analysekapitlet viser jeg først hvordan lærebøkenes tekster fyller begrepsdefinisjonen fra teorikapitlet gjennom ulike perspektiver av konflikt. Deretter gir jeg en fremstilling av konflikter knyttet til de forskjellige religionene, samt en sammenligning av fremstillingene av konfliktstoff i de to læreverkene. Jeg kommenterer også kort bilder i lærebøkene som visualiserer konfliktperspektiver for elevene. En liten sammenligning av de to læreverkene blir også gjort. Avslutningsvis gir jeg en oppsummering av mine funn før jeg helt til slutt kommer med forslag til videre forskning på temaet om konflikt i RLE-faget.