Browsing Utdanningsledelse by Title
Now showing items 162-181 of 435
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Trykket på skoleutvikling har økt markant de senere årene, og Norge er intet unntak. Det er utviklet mange verktøy som skoler kan benytte i utviklingsarbeid, hvorav noen stammer fra kommersiell virksomhet. Denne studiens ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Tema for denne studien er innføringen av nytt læreplanverk, Fagfornyelsen. I studien rettes oppmerksomheten mot hvordan arbeidet med innføringen av nytt læreplanverk blir ledet, samt mot hvilke utfordringer som oppstår i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Problemstilling: Tema for masteroppgaven er ledelse av endringsprosesser i skolen. Problemstillingen er todelt: 1. Hvordan utøves ledelse av endringsprosesser i en skole der myndighetene vurderer endringene som ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Dette er en kvalitativ studie som undersøker foreldres opplevelse av ledelse av hjem-skole-samarbeidet i mobbesaker. Målet er å få innsikt i foreldrenes opplevelse av skolens arbeid og samarbeid i slike saker, slik at denne ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Betydningen av at ansatte i skolen lærer og utvikler seg sammen, har fått en fremtredende plass i dagens utdanningspolitiske landskap. Skoleledere tilegnes en nøkkelrolle i dette landskapet: Det forventes at de tilrettelegger ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Denne masteroppgaven handler om ledelse av kunnskapsmedarbeidere, og hva som kreves av ledere for å skape attraktive arbeidsplasser. I vår studie har vi lagt vekt på at kapital og kunnskap er to vidt forskjellige grunnlag ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Tema for oppgaven er ledelse av læring. Formålet med oppgaven er å ha fokus på hvilke spesielle utfordringer det er for ledelse av læring i lærende skoler. Jeg har gjennomført en casestudie på to ungdomsskoler, for å finne ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Det er en tydelig forventning i overordnet del av Kunnskapsløftet om at skolen skal utvikle sin pedagogiske praksis til beste for elevenes læring. Utviklingen skal skje kollektivt, i profesjonsfellesskap, og en skole vil ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)I denne masteroppgaven studerer jeg opplevelser av skolekontekstens betydning i ledelse av skoleutvikling ledelse, og diskuterer hvordan vi kan forstå, og møte, eventuelle forskjeller i ledelse av skoleutvikling. Med ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)1. august 2020 ble fagfornyelsen iverksatt ved alle landets skoler. Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av ledelsespraksis i forberedelsesfasen til innføring av Kunnskapsløftet 2020. Formålet er å beskrive, forstå ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)PROBLEMSTILLING: Vi lever i en verden preget av ny teknologi, globalisering og migrasjon, og dette samfunnet stiller nye krav til utdanningssystemet vårt. For å møte kompleksitet og raske endringer, er det behov for å ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2017)Sammendrag Skoleledelsens ansvar for å legge til rette for læreres læring, der lærere og ledere bidrar til utvikling av profesjonen til fordel for elevenes læring, tydeliggjøres i forskning og i politiske styringsdokumenter. ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2017)Skoleledelsens ansvar for å legge til rette for læreres læring, der lærere og ledere bidrar til utvikling av profesjonen til fordel for elevenes læring, tydeliggjøres i forskning og i politiske styringsdokumenter. Vår ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Denne oppgaven er en kvalitativ intervjustudie som undersøker hvordan skoleledere forholder seg til endringer i lederpraksis grunnet digitalisering fremtvunget av en pandemi. Et sentralt utgangspunkt for studien er hvordan ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Jeg har i denne oppgaven forsket på skolelederes erfaringer fra perioden med pandemi 2020 – 2022. Formålet har vært å få innsikt i forskjellige aspekter ved det å være skoleleder i en kontekst med plutselige og gjentatte ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Problemstillinger: 1.Hvilke aspekter av makt kommer til syne på Lotusdalen skole ut fra et relasjonelt perspektiv på ledelse? 2.Hvilke aspekter av tillit kommer til syne på Lotusdalen skole ut fra et relasjonelt perspektiv ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Denne oppgaven er inspirert av Jorunn Møller sin forskning der hun bruker begrepet dilemma som analyseverktøy for å forstå og forklare noe av den kompleksiteten rektorer opplever i sin hverdag. Oppgaven plasserer seg inn ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Denne studien er en kvalitativ studie av fire skoleledere på tre caseskoler som er plukket ut fordi skolene har en høyere skåre på elevers faglige trivsel enn landsgjennomsnittet vist i resultater fra en kommunal undersøkelse. ...