Abstract
Jeg har i denne oppgaven forsket på skolelederes erfaringer fra perioden med pandemi 2020 – 2022. Formålet har vært å få innsikt i forskjellige aspekter ved det å være skoleleder i en kontekst med plutselige og gjentatte endringer i samfunnet og i rammene for normal skoledrift. Alle landets skoler gikk i en periode over til heldigital undervisning våren 2020. Deretter fulgte en periode med skiftende drift i henhold til en trafikklysmodell. Jeg har stilt spørsmål om blant annet utdanningsbakgrunn, lederidentitet, lederstil, kommunikasjon og roller for å få innsikt i skoleledernes erfaringer fra denne perioden. Problemstillingen jeg har forsøkt å besvare er: Hvordan erfarte skoleledere i videregående skole sin rolle som grensekryssere under pandemien i 2020-2022? Oppgaven har et kvalitativt forskningsdesign. Jeg har gjennomført 3 intervjuer med skoleledere fra videregående skoler som opplevde nedstengingen 12.mars 2020 og har i tillegg gjennomført kvalitative innholdsanalyser av styringsdokumenter, avisartikler og også mailkorrespondanse. Intervjuene ble transkriberte, før jeg gjennomførte en kodingsprosess og kategorisering som gjorde at jeg til slutt kom frem til fem overordnede temaer: “Alene på toppen”, “Fra tillitsbasert til kommandobasert”, “Alt jeg kan informere om, det informerer jeg om”, “Alle blei jo gode på Teams” og “De skjønner jo ikke hva vi driver med”. Temaene er analysert innenfor et teoretisk rammeverk bestående av teorier om governance, kunnskapsregimer, tredje generasjons aktivitetsteori og ikke minst grenser, grenseobjekter og grensekryssere. Jeg kombinerer en deduktiv og en induktiv innfallsvinkel. Skoleledere fikk rollen som grensekryssere under pandemien. Dette underbygges av empiriske funn. Videre er sentrale funn i oppgaven at skoleledere så seg nødt til å endre lederstil for å hanskes med ad hoc- oppgaver gitt av eksterne aktører, det var endring av praksis når det gjelder bruk av IKT som kommunikasjonsverktøy og funnene i oppgaven underbygger viktigheten av grensekrysningskompetanse hos skoleledere. Oppgaven tydeliggjør også kompleksiteten som kjennetegner skolelederrollen, både i en normalsituasjon, men også i den unntakstilstanden vi befant oss i under pandemien.