Abstract
Dette er en kvalitativ studie som undersøker foreldres opplevelse av ledelse av hjem-skole-samarbeidet i mobbesaker. Målet er å få innsikt i foreldrenes opplevelse av skolens arbeid og samarbeid i slike saker, slik at denne kunnskapen kan anvendes av skoleledere for å utvikle praksis. For å undersøke dette ble det gjennomført 7 semistrukturerte intervjuer av foreldre til barn som hadde vært utsatt for mobbing, og der foreldrene hadde meldt fra til skolen etter august 2017, da det nye kapittel 9A i opplæringsloven trådte i kraft. Funnene ble drøftet i lys av tre perspektiver på mobbing; det individualpsykologiske, det sosialpsykologiske og det bioøkologiske, og tre perspektiver på ledelse av hjem-skole-samarbeid; relasjoner, kommunikasjon og profesjonalitet. Funnene tyder på at i saker der skolen ifølge foreldrene ikke klarer å løse mobbesaken, handler det både om en opplevelse av at skolen ikke håndterer saken i tråd med det som foreldre oppfatter som «sann og gyldig» kunnskap om håndtering av slike saker, og at som en konsekvens av dette at også ledelsen av hjem-skole-samarbeidet oppleves som mangelfull ved at tilliten til skolen synker, og kommunikasjonen forringes. Skolelederne spiller en rolle i disse oppfatningene enten ved å være passive, ved å opptre defensive og emosjonelle eller ved å stå for «ansiktsløse forpliktelser» i etterlevelsen av lovverk, men ikke følge opp med omsorg, støtte og forståelse.