Søk
Viser treff 1-10 av 245
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Formålet med denne avhandlingen var å undersøke bruken av femavsnittsmetoden som skrivepedagogisk metode i videregående skole. Femavsnittsmetoden er en tredelt tekstproduksjons- og tekststruktureringsmetode forankret i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Sammendrag
Det overordnede tema for masteroppgaven er minoritetsspråklige elevers lesekompetanse i PISA-undersøkelsen 2009. Mer spesifikt undersøkes svar på tre frigitte tekster i lesing fra PISA 2009 av seks minoritetsspråklige ...
Utvikling av elevers lese- og skrivekompetanse i prosjektet "Ungdommens kritikerpris" : en studie av elevers arbeid med kritikernominerte bøker i 2007 Begrenset tilgang
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Intensjonen med denne oppgaven er å undersøke utviklingen av elevers lese- og skrivekompetanse i prosjektet Ungdommens kritikerpris . I prosjektet, som kom i stand etter et initiativ fra Foreningen !les , skulle elevene ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
I denne oppgaven har jeg fokusert på begrepsforståelse i naturfag. Jeg har gjennomført en spørreundersøkelse om begrepsforståelse i naturfag blant elever og lærere på 8.trinn. Spørreundersøkelsen er utgangspunkt for ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Denne masteroppgaven handler om bedømmersamsvar i norsk skriftlig i den videregående skolen. Det er en kasusstudie av fem læreres vurdering av et utvalg på fem tekster i den hensikt å finne svar på følgende problemstilling: ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Formålet med denne didaktisk rettete studien er å kartlegge og tolke kanoniseringstendenser i lærebøkenes kapitler om samtidslitteraturen. I den forbindelse ble samtidslitteraturen forstått som perioden fra 1980 og fram ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Bakgrunnen for denne oppgaven er Kunnskapsløftets krav om grunnleggende ferdigheter som en integrert del av alle fag. Dette er nytt i forhold til tidligere planer, og det er et punkt som det stilles store forventninger til ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Denne masteroppgaven tar for seg sammensatte elevtekster i norskfaget. De sammensatte
tekstene som undersøkes er prosjektpresentasjoner laget av elever på vg2 og vg3. Hensikten med oppgaven er å se nærmere på hva som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Denne studien har tatt utgangspunkt i et leseprosjekt om Jostein Gaarders roman Kabalmysteriet, som ble gjennomført i en 8. klasse hvor jeg selv er faglærer. Ved siden av å lese boken har elevene levert inn handlingsreferater ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Bakgrunnen for denne studien er innføringen av skriving som grunnleggende ferdighet og de forhold som knytter seg til selve skrivekompetansebegrepet, skriveopplæringen, og testing og vurdering av elevers skrivekompetanse. ...