Browsing Realfagdidaktikk by Title
Now showing items 9-28 of 195
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Det overordnede målet med denne studien har vært å beskrive hvordan elever jobber med problemløsingsoppgaver på papir og digitalt. Dette har jeg gjort ved å dele oppgaven inn i to forskningsspørsmål. Forskningsspørsmålene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke fremstillingsmetoder lærebokforfatterne har valgt for de ulike bevisene inkludert i læreboken for R1, samt begrunnelser for disse valgene. Problemstillingen er: Hvilke ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk omhandler matematiske bevis og beskriver bevisets rolle i læreplanene for videregående skole1 fra 1896 til 2009. Oppgaven drøfter ulike teoretiske perspektiver og argumenter som ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)Oppgaven er en teknisk beskrivelse av en metodeutvikling for klasseromsobservasjon i et realfagdidaktisk forskningsprosjekt. Oppgaven beskriver hvordan prosjektet PISA+ gikk frem for å filme i klasserommet med fjernstyrt ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Denne oppgaven har undersøkt hvordan et utvalg lærere i LISSI-prosjektet bruker metaforer i naturfagundervisning på ungdomstrinnet for å forklare naturfaglige begreper. Bruk av metaforer i naturfagundervisning er ikke kun ...
-
Bruk av museum i geofag En studie av fire museumsopplegg og deres muligheter for et meningsfullt bidrag i undervisningenRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Problemstillingen for denne oppgaven er «På hvilke måter og i hvilken grad utnytter en lærer parprøvens potensiale til å vurdere elevenes matematiske kompetanse?». Studien er designet som en casestudie, og går i dybden på ...
-
Bruk av problemløsningsstrategier i matematikkundervisningen på ungdomstrinnet - Hva gjør læreren?Restricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2016)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke på hvilken måte lærere gjennomfører undervisning rundt problemløsningsoppgaver, spesielt med tanke på problemløsningsstrategier. Utgangspunktet for oppgaven ligger i Pólya ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Denne oppgåva tek utgongspunkt i eit undervisningsopplegg som vart utført i november 2016 ved to ulike vidaregåandeklasser i Noreg. Opplegget vart utført i forbinding med prosjektet Local Cultures for Understanding Mathematics ...
-
Data er en byggestein: En analyse av hvordan elever samler inn data og bruker det i sin utforskning (Master thesis / Masteroppgave, 2020)Formålet med studien er å undersøke ”Hvordan samler elever data og bruker de den i praktiske arbeid ved utforskende naturfagundervisning”, denne studien ble gjennomført via en kvalitativ analysen av to klasser. Studien ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)Oppgaven tar utgangspunkt i tre områder i grunnskolen der det har foregått store forandringer de to siste tiårene. Dette er forandringer som igjen har fått konsekvenser for hvordan vi underviser i matematikk. De tre områdene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)I denne oppgaven presenteres resultater fra den norske pilotundersøkelsen av TIMSS Advanced 2008. Selve datainnsamlingen ble foretatt i april 2007 blant 700 elever fra videregående skole med fordypning i matematikk (nesten ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)En økende trend i naturfaglig undervisning er bruken av utforskende arbeidsmetoder. Sammen med et skift i hvordan undervise fag, kommer også spørsmål om hva som utgjør god undervisning. Et naturlig spørsmålet å stille er ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Norske videregåendeelever sliter med algebra, viser blant annet den internasjonale undersøkelsen TIMSS Advanced. Forskning viser at det algebraiske temaet ulikheter også er et problem for mange, blant annet fordi elevene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Denne masteroppgaven tar for seg ulike sider ved undervisningen i matematikkemnene 1MX og 1MY slik den ble gjennomført ved en videregående skole i skoleåret 2003/04. Data fra 166 elever er samlet og registrert i SPSS og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)TIMSS 2003 (Trends in International Mathematics and Science Study)viste at norske elever presterer svakere i matematikk enn det internasjonale gjennomsnittet. Blant annet presterer de norske elevene svakt i emnet tall. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Denne masteroppgaven tar for seg noen av misoppfatningene som elever på siste trinn på videregående kan ha i forbindelse med algebra. Dette er et aktuelt tema siden internasjonale undersøkelser viser at norske elever ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2001)In the context of this study, I seek to inform and transform ideas of science education by exploring knowledge of public understanding of science, together with knowledge of the value of drama in the teaching-learning ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Tema for denne masteroppgaven er elevers bruk av digitale hjelpemidler i matematikk, og hvordan utformingen av matematikkoppgavene påvirker bruken. Jeg har tatt utgangspunkt i resultatene fra TIMSS Advanced 2008, en stor ...