Abstract
Det overordnede målet med denne studien har vært å beskrive hvordan elever jobber med problemløsingsoppgaver på papir og digitalt. Dette har jeg gjort ved å dele oppgaven inn i to forskningsspørsmål. Forskningsspørsmålene er «hvilke strategier/faser ble observert, eller var dominante i elevenes problemløsing» og «hvordan beskriver elever fordeler og ulemper med å jobbe på papir og digitalt i egen problemløsingspraksis». Jeg har besvart forskningsspørsmålene ved å ta utgangspunkt i to grupper på fire elever på 9. trinn. Alle elevene gjennomførte fire problemløsingsoppgaver; to på papir og to digitalt. Oppgavene ble hentet fra TIMSS, som krever bruk av problemløsingsstrategier i løsningsprosessen. Umiddelbart etter oppgaveløsingen gjennomførte jeg et fokusgruppeintervju, der elevene ble spurt om hvilke problemløsingsstrategier de brukte i hver oppgave, og hvordan de sammenligner å jobbe med problemløsingsoppgaver på papir og digitalt. Resultater fra forskningen er hentet fra fokusgruppeintervjuet, oppgavene elevene har løst og resultat fra TIMSS. Transkripsjonen av sitatene til elevene fra fokusgruppeintervjuet ble kategorisert etter Pólya (1990) sitt rammeverk. Rammeverket består av fire problemløsingsfaser: å forstå problemet, å lage en plan, å gjennomføre planen og å se tilbake. Tidligere forskning har vist at elever tenderer til å lese problemet og starte direkte på oppgaveløsingen uten å legge en plan eller se tilbake på det de har gjort (Schoenfeld, 1985). Funn fra denne studien bekrefter dette. Resultat fra studien viser at elever som benytter seg av alle fasene til Pólya i problemløsingsprosessen svarer oftere riktig, sammenlignet med de som leser problemet og starter umiddelbart på å gjennomføre planen. Flertallet av elevene i forskningsprosjektet foretrekker å jobbe med oppgaver på papir. Grunner til dette kan være at de er mer vant til det, er mer utholdende, får bedre oversikt eller at de liker bedre å jobbe på papir sammenlignet med å jobbe digitalt.