Hide metadata

dc.contributor.authorByberg, Gaute
dc.date.accessioned2021-09-22T22:04:34Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationByberg, Gaute. Beskrivelse av elevers problemløsingsstrategier på papir og digitalt. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/88346
dc.description.abstractDet overordnede målet med denne studien har vært å beskrive hvordan elever jobber med problemløsingsoppgaver på papir og digitalt. Dette har jeg gjort ved å dele oppgaven inn i to forskningsspørsmål. Forskningsspørsmålene er «hvilke strategier/faser ble observert, eller var dominante i elevenes problemløsing» og «hvordan beskriver elever fordeler og ulemper med å jobbe på papir og digitalt i egen problemløsingspraksis». Jeg har besvart forskningsspørsmålene ved å ta utgangspunkt i to grupper på fire elever på 9. trinn. Alle elevene gjennomførte fire problemløsingsoppgaver; to på papir og to digitalt. Oppgavene ble hentet fra TIMSS, som krever bruk av problemløsingsstrategier i løsningsprosessen. Umiddelbart etter oppgaveløsingen gjennomførte jeg et fokusgruppeintervju, der elevene ble spurt om hvilke problemløsingsstrategier de brukte i hver oppgave, og hvordan de sammenligner å jobbe med problemløsingsoppgaver på papir og digitalt. Resultater fra forskningen er hentet fra fokusgruppeintervjuet, oppgavene elevene har løst og resultat fra TIMSS. Transkripsjonen av sitatene til elevene fra fokusgruppeintervjuet ble kategorisert etter Pólya (1990) sitt rammeverk. Rammeverket består av fire problemløsingsfaser: å forstå problemet, å lage en plan, å gjennomføre planen og å se tilbake. Tidligere forskning har vist at elever tenderer til å lese problemet og starte direkte på oppgaveløsingen uten å legge en plan eller se tilbake på det de har gjort (Schoenfeld, 1985). Funn fra denne studien bekrefter dette. Resultat fra studien viser at elever som benytter seg av alle fasene til Pólya i problemløsingsprosessen svarer oftere riktig, sammenlignet med de som leser problemet og starter umiddelbart på å gjennomføre planen. Flertallet av elevene i forskningsprosjektet foretrekker å jobbe med oppgaver på papir. Grunner til dette kan være at de er mer vant til det, er mer utholdende, får bedre oversikt eller at de liker bedre å jobbe på papir sammenlignet med å jobbe digitalt.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleBeskrivelse av elevers problemløsingsstrategier på papir og digitaltnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-22T22:04:34Z
dc.creator.authorByberg, Gaute
dc.date.embargoenddate3021-06-11
dc.rights.termsKLAUSULERING: Dokumentet er klausulert grunnet lovpålagt taushetsplikt. Tilgangskode/Access code C
dc.identifier.urnURN:NBN:no-90981
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/88346/1/thesis.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata