Abstract
Oppgaven tar utgangspunkt i tre områder i grunnskolen der det har foregått store forandringer de to siste tiårene. Dette er forandringer som igjen har fått konsekvenser for hvordan vi underviser i matematikk. De tre områdene dette gjelder, er synet på hvordan vi lærer, synet på ulike arbeidsmåter og anvendelse av datateknologi i undervisningen.
Hovedfokuset når det gjelder læringsteorier, ligger på et sosialkonstruktivistisk syn på læring og de konsekvenser dette får for undervisningen. En arbeidsmåte som er i tråd med denne teorien er diagnostisk undervisning der misoppfatninger og kognitive konflikter er sentrale begreper. Sosialkonstruktivismen og diagnostisk undervisning knyttes deretter til bruken av dataprogrammet Cabri II.
Vi følger ni elever som gjennomfører et undervisningsopplegg i løpet av 10. klasse. Utgangspunktet for undervisningsopplegget er misoppfatninger som elevene har i forhold til begreper knyttet til mangekanter. Misoppfatningene er kartlagt gjennom diagnostiske oppgaver fra KIM - prosjektet og samtaler med elevene. I undervisningen benytter elevene Cabri II. Resultatene som kommer fram analyseres med det for øye å se om vi gjennom å arbeide med Cabri II kan framheve misoppfatninger, slik at elevene kan utvikle begreper knyttet til mangekanter.