Browsing Realfagdidaktikk by Issue Date
Now showing items 21-40 of 195
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2006)Mange undersøkelser viser at norske elever, og spesielt minoritetsspråklige elever, kommer til kort i forhold til skolens og samfunnets krav til kunnskaper og kompetanse for eksempel i realfag og lesing (Bakken 2003). ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)Oppgaven er en teknisk beskrivelse av en metodeutvikling for klasseromsobservasjon i et realfagdidaktisk forskningsprosjekt. Oppgaven beskriver hvordan prosjektet PISA+ gikk frem for å filme i klasserommet med fjernstyrt ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)Oppgaven tar utgangspunkt i tre områder i grunnskolen der det har foregått store forandringer de to siste tiårene. Dette er forandringer som igjen har fått konsekvenser for hvordan vi underviser i matematikk. De tre områdene ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)Oppgaven ser på emnene tall og algebra fra TIMSS-undersøkelsene i 1995 og 2003. Oppgaven fokuserer på eventuelle endringer hos norske 13/14-åringer. 12 såkalte trendoppgaver er utgangspunkt for oppgaveanalysen. Dette er ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)”GEOFAG I FOKUS – Konstruksjon av kunnskap: Elevers ideer i geofag” en hovedfags-oppgave i realfagdidaktikk, tar opp følgende to problemstillinger: 1. Hvilken betydning har det konstruktivistiske vitenskapssyn for det ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)Oppgaven tar utgangspunkt i PISA undersøkelsen fra 2003. Elevene fra Norge og Sveits blir delt inn etter prestasjonsnivå i matematikk. Det er på dette grunnlaget svarene fra elevspørreskjemaet blir analysert. Analysen tar ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Denne masteroppgaven i realfagdidaktikk er en belysning av den internasjonale komparative undersøkelsen PISA med hensyn på den didaktiske betydningen av begrepet matematisk modellering. Problemstillingen i oppgaven åpner ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)I denne oppgaven presenteres resultater fra den norske pilotundersøkelsen av TIMSS Advanced 2008. Selve datainnsamlingen ble foretatt i april 2007 blant 700 elever fra videregående skole med fordypning i matematikk (nesten ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2008)Use of fractional experimental design gives enormous save of cost in research and development. The price of such savings is confounding of factors. Two 2(7-3) fractional experiments have been done, one of it in mechanical ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)TIMSS 2003 (Trends in International Mathematics and Science Study)viste at norske elever presterer svakere i matematikk enn det internasjonale gjennomsnittet. Blant annet presterer de norske elevene svakt i emnet tall. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)I denne mastergradsoppgaven undersøker jeg ikke-vestlige elevers interesser innen naturfag og teknologi. Jeg har basert mitt arbeid på studien The Relevance of Science Education (ROSE). ROSE er en internasjonal undersøkelse ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Oppgaven omhandler alternative forestillinger i geofag, og spesielt ved dannelsen og utvinningen av olje og gass. Problemstillingen er å kartlegge alternative forestillinger hos motiverte geofagstudenter, og se de alternative ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Denne masteroppgaven dreier seg om å beskrive og å prøve å forstå vestlige 15-åringers interesser innen naturfag og teknologi. Oppgaven er basert på ROSE-studien (The Relevance of Science Education), en internasjonal ...
-
Elevers forståelse av brøkbegrepet : en sekundæranalyse av TIMSS-undersøkelsen i 2003 på 8. klassetrinnRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2008)Denne mastergradsoppgaven omhandler brøk og brøkregning. Jeg har analysert seks oppgaver i TIMSS 2003 som ble gitt til norske 8. klasseelever. For å velge ut disse oppgavene, har jeg sett på hvordan Thomas Kieren bygger ...
-
Norske elevers forståelse av algebraiske uttrykk : en dybdeanalyse av utvalgte TIMSS-oppgaver i 8.klasseRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2008)Formålet med masteroppgaven var å undersøke hvilken forståelse norske 8.klassinger har av algebraiske uttrykk. Det ble tatt utgangspunkt i oppgaver som ble brukt i TIMSS 2003. Oppgavene testet ulike aspekter som kan sies ...
-
Algebrakunnskaper hos norske elever : en sekundæranalyse av norske elevers skåre på utvalgte TIMSS-oppgaverRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2008)Denne mastergradsoppgaven i realfagdidaktikk tar for seg norske 8. klassingers algebrakunnskaper i 2003. Syv algebraoppgaver fra undersøkelsen, TIMSS 2003, er lagt til grunn for analysen. TIMSS er en stor internasjonale ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk omhandler matematiske bevis og beskriver bevisets rolle i læreplanene for videregående skole1 fra 1896 til 2009. Oppgaven drøfter ulike teoretiske perspektiver og argumenter som ...
-
Hvor gode er lærerstudenter i matematikk? : en analyse av matematikklærerstudenters prestasjoner i sannsynlighet og statistikk på TEDS-MRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2009)Denne oppgaven handler om norske lærerstudenter og deres kunnskaper og ferdigheter i de matematiske fagområdene statistikk og sannsynlighet. Oppgaven har som mål å gi et bilde et bilde av hvor flinke lærerstudentene er, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)I forbindelse med innføringen av læreplanen Kunnskapsløftet (LK06) har matematikkeksamen blitt todelt med én del der ingen andre hjelpemidler enn skrivesaker er tillatt og én del der alle hjelpemidler bortsett fra kommunikasjon ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Denne problemstillingen har styrt arbeidet med denne masteroppgaven: -Hvilke misoppfatninger kan elever i ungdomsskolen ha til emnet sannsynlighet? Gjennom et oppgavesett med diagnostiske oppgaver har jeg ønsket å påvise ...