Browsing Realfagdidaktikk by Title
Now showing items 147-166 of 195
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)Jeg arbeider som lærer i Fengselsundervisningen i Oslo (Grønland Voksenopplæringssenter). Herunder hører undervisningen ved Bredtveit fengsel, forvarings- og sikringsanstalt for kvinner, hvor jeg har faglig ansvar for ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)En kvalitativ studie av elevers utfordringer i overgangen fra 10. klasse matematikk til matematikk 1T på videregående skole
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Hensikten med denne kvalitative studien er primært å belyse hvordan det arbeides med innføringen av programmering i et 1T-klasserom etter den nye læreplanen i matematikk, og bidra til innsikt i hvordan implementeringen av ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Målet med denne masteroppgaven er å undersøke norske elevers selvrapporterte motivasjon og innsats på matematikktesten i TIMSS Advanced 2008. TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) Advanced er en ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Denne masteroppgaven i realfagsdidaktikk fokuserer på metoder for problemløsning i algebraeksempler i matematikklærebøker for den videregående skole i Norge under Læreplanen for Kunnskapsløftet LK06. Målet med studien er ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Hensikten med denne oppgaven har vært å finne ut av hvordan programmering i naturfagundervisningen kan foregå og hvilke nye utfordringer som skapes i møte med disse fagfeltene. Jeg har filmet to VG1-klasser gjennomføre et ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2003)Hovedspørsmålet i oppgaven er hvordan IKT skal bli en naturlig og integrert del innenfor grunnskolens geografiundervisning i 8. klasse ved at IKT koples til læringsmål og faginnhold i geografifaget. I denne oppgaven drøftes ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne oppgaven tar for seg begrepet «forståelse» i matematikken på videregående skole etter innføringen av Kunnskapsløftet i 2006. Formålet med oppgaven var å undersøke om matematisk forståelse er noe som prioriteres til ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Temaet for denne oppgaven er relevans og yrkesretting i matematikk 1P-Y. Hensikten med studien, er å undersøke om det er sammenhenger mellom yrkesfagelevers opplevelse av relevans og yrkesretting i matematikkundervisningen, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Masteroppgåva er ein casestudie der det ut i frå den observerte klassen er valt ut to elevgrupper som fokuset er på. Desse gruppene gjer det mogleg å studere elevane si konseptuelle meiningsdanning i samband med arbeid ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Målet med masteroppgaven er å svare på problemstillingen: Hvordan tolker et utvalg elever representasjoner av den globale luftsirkulasjonen og hvordan jobber disse elevene med representasjoner i geofagundervisningen generelt? ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan elevers konstruksjon av representasjoner setter rammer for ulike samtaleformer i naturfag og omvendt. Dette med utgangspunkt i et undervisningsopplegg der elevene skal ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Med innføringa av LK20 blei det innført tverrfaglege tema som skal gjennomsyre alle fag, eit av dei er demokrati og medborgarskap. I denne studien vil eg undersøke korleis ein kan utdanne for medborgarskap i naturfag ved ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Formålet med denne studien er å undersøke samtalemønstre mellom lærer og elever innenfor temaet tall og algebra. Tidligere forskning viser at spørsmål-svar-sekvenser er det dominerende samtalemønstret i de fleste klasserom. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan samtaler ved praktisk arbeid kan være en læringsressurs for elevene i klasserommet/laben. Studien har brukt videodatamateriale fra forskningsprosjektet ”Linking ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Hensigten med denne opgave er at undersøge hvordan science centre i Norge og i Danmark tilrettelægger for skolebesøg. Fokus er på science centrenes egne erfaringer og tanker omkring det at tilrettelægge for at lærerne kan ...