Abstract
Denne masteroppgaven i realfagsdidaktikk fokuserer på metoder for problemløsning i algebraeksempler i matematikklærebøker for den videregående skole i Norge under Læreplanen for Kunnskapsløftet LK06. Målet med studien er å se hva læreplanen sier om problemløsning og problemløsningsmetoder, og hvordan dette gjennomføres i lærebøkene. Den overordnede problemstillingen er: I hvilken grad belyses problemløsning i algebraeksemplene i matematikklærebøkene for videregående skole?
For å svare på problemstillingen benytter jeg meg av dokumentanalyse. Analysen begrenses til eksemplene i lærebøkene for matematikkursene 1T og R1 som omfattes av hovedområdene Tall og algebra og Algebra i de respektive læreplanene. Lærebøkene som analyseres er Matematikk-serien til Aschehoug, Sinus-serien til Cappelen Damm og Sigma-serien til Gyldendal for matematikkursene 1T og R1.
Først analyseres læreplanen LK06 for å finne hva den sier om problemløsning. Videre analyseres bruken av problemløsningsmetoder i algebraeksemplene i matematikklærebøkene. Med henvisninger til rådende teori antas det at bruken av problemløsningsmetoder indikerer hvorvidt eksemplene presenterer problemløsning.
For å analysere eksemplene benytter jeg meg av et analyseverktøy utviklet av doktorgradsstudenten Tom Rune Kongelf ved Universitetet i Agder. Kongelf undersøkte i arbeidet med sin doktorgrad metodebruken i eksempler i lærebøkene for grunnskolen. Han tok utgangpunkt i rådende litteratur og skapte en liste over ni problemløsningsmetoder med tilhørende beskrivelser. Utgangspunktet for min analyse er Kongelfs liste, som jeg har utvidet med én metode.
Resultatene fra analysen av læreplanen viser at læreplanen slår fast at problemløsning er viktig, og at elevene skal erverve seg varierte strategier for problemløsning. Likevel viser analysen av algebraeksemplene i lærebøkene at bruken av problemløsningsmetoder er begrenset, lite variert og utydelig. Dersom det i det hele tatt er metodebruk i eksemplene, er den lite tydelig ved at det mangler forklaringer eller at metodebruken ikke poengteres. I tillegg til dette viser analysen at bruken av problemløsningsmetoder i all hovedsak er representert ved et fåtall av de ti utvalgte problemløsningsmetodene.