Abstract
Denne oppgaven tar for seg begrepet «forståelse» i matematikken på videregående skole etter innføringen av Kunnskapsløftet i 2006. Formålet med oppgaven var å undersøke om matematisk forståelse er noe som prioriteres til eksamen, da dette kan gi en pekepinn på om det også prioriteres i faget generelt. I problemstillingen for oppgaven ble dette operasjonalisert til spørsmålet: «I hvilken grad vektlegger Utdanningsdirektoratet relasjonell og instrumentell forståelse av matematikk?» Problemstillingen bruker to begreper som har en sentral plass i oppgavens teorigrunnlag: relasjonell og instrumentell forståelse. Selv om definisjonene av disse er hentet fra Ragnar Solvang, benytter oppgaven seg også av arbeidet til andre som har jobbet med teorier rundt forståelsestyper, blant annet Hiebert, Mellin-Olsen, Sfard og Lithner. For å finne svar på problemstillingen ble fokusområdet for oppgaven snevret inn til de to programfagene Matematikk R1 og Matematikk R2, og oppgavens datagrunnlag ble de eksamenssettene som hadde blitt gitt fra Kunnskapsløftets innføring i 2006 og frem til og med tidspunktet denne oppgaven ble påbegynt, høsten 2014. Datasettet består dermed av 14 eksamenssett fra Matematikk R1 og 12 eksamenssett fra Matematikk R2. Arbeidet med eksamenssettene startet med en verbanalyse, en registrering av hvilke verb som oppgavetekstene benytter seg av, og hvor mange forekomster det er av hvert enkelt verb. Etter dette ble det foretatt en mer dyptgående analyse, der oppgavene ble forsøkt knyttet opp til de to ulike forståelsestypene denne oppgaven benytter seg av. Analysen avdekket at mange oppgaver ikke hadde en entydig plassering under én enkel forståelsestypetype, mens andre hadde en klarere profil. Sluttresultatet er at blant de oppgavene som lot seg knytte til kun én forståelsestype, var det et flertall som ble plassert under instrumentell forståelse. Oppgavens sluttkonklusjon er derfor at Utdanningsdirektoratet heller mot å vektlegge instrumentell forståelse i større grad enn relasjonsforståelse i sine eksamensoppgaver. Videre forskning vil ha mulighet til å ta for seg en liknende problemstilling, anvendt på den nye eksamensformen som ble innført fra og med våren 2015.