Browsing Institutt for pedagogikk by Title
Now showing items 435-454 of 2445
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)In this article, we examine how creative making is framed in a public library setting. We pursue this topic by focusing on the trajectory of a group participating in “The Inventor Course” during a school trip to a library. ...
-
(Research report / Forskningsrapport / PublishedVersion, 2015)
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)In this qualitative study, 15 poker players described a lack of understanding and unfair criticism from non-players, both of which made them unwilling to discuss poker. A theoretical framework, based on classical theories ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Problemområde Den foreliggende teksten skal belyse og drøfte estetiske læreprosesser i arbeid med mennesker som befinner seg på siden av det sosiale fellesskapet. Oppgaven baserer seg på en gjennomgang av ulike teorier ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Problemområde Denne masteroppgaven tar for seg problemområder innenfor kjønnsforskjeller og konstruksjon av kjønn og identitet. Hovedtema i oppgaven er hvordan jenter og gutter bruker World of Warcraft på ulike måter og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)This thesis aims to investigate drug issues through its socio-historical and political trajectory to discuss the role of education in addressing drug-related problems. Thus, this study explores the history of the global ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Formålet med denne masteroppgaven er å få innsikt i hvordan Snapchat brukes i unges sosiale liv og hvilken betydning Snapchat bruken kan ha for deres selvbilde. Ipsos (2021) rapporterer blant annet at unge i alder 18-29 ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Denne masteroppgaven handler om afghanske flyktningungdommer i Oslo og deres mestring av sosiale relasjoner. Problemstillingen har vært: Hvordan utviser flyktningungdommer fra Afghanistan i Oslo styrke og evne til å mestre ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Problemområde Denne oppgavens sentrale målsetting er å undersøke om menn i barnehagen blir mistenkeliggjort for seksuelle overgrep mot barn og om de må ta forholdsregler for å unngå dette. Mer spesifikt ønsker jeg å skape ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Formålet med min masteroppgave er å få et innblikk i hvordan ungdom forhandler og uttrykker identitet i og gjennom en digital samhandling med andre. Tilnærmingen har en særlig orientering omkring praksis relatert til ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)“Læreplanverket for Kunnskapsløftet” (2006) opererer med spesifikke kompetansemål for det elevene skal kunne mestre etter 2., 4., 7. og 10. årstrinn. For at hver enkelt elev skal få en best mulig måloppnåelse, er skolene ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2024)The current study used sequential analysis to examine dual-language learners’ (DLLs) questions and their relations to teacher responses in the context of small-group shared reading in preschool. Participants were 235 DLLs ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Denne studien omhandler dybdelæringsbegrepet, og konteksten for oppgaven er fornyelsen av læreplanverket for Kunnskapsløftet; Fagfornyelsen av 2020. Bakgrunnen for å studere dette knytter seg i første omgang til temaets ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Hoveddelene i denne oppgaven kan sies å være todelt. Den første delen (kapittel 2-6) har trukket en teoretisk avgrensning av dybdelæringsbegrepet i et kognitivt perspektiv. Definisjonen og den teoretiske rammen for ...
-
Dydsetisk dannelse og normalitet : moderne dydsetisk dannelse sett i forhold til normalitetsbegrepetRestricted Access (Master thesis / Hovedoppgave, 2006)Problemområde Dydsetikk har fått en fornyet interesse de siste tiår. MacIntyre er en anerkjent tenker innen området og jeg har valgt å gå nærmere inn på hans dannelsestenkning. Jeg har vektlagt hans bruk av tradisjon som ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Tema og problemstilling: Dynamisk kartlegging kan beskrives som en interaktiv tilnærming til elever med akademiske lærevansker der det legges vekt på å undersøke elevenes evne til å tilegne seg spesifikke læringsstrategier ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Denne oppgaven dreier seg om norske elever med dysleksi og deres selvoppfattelse. Problemstillingen er: Hvordan opplever elever med dysleksi at deres vansker virker inn på skolehverdagen og deres selvoppfattelse? Slike ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)