Browsing Institutt for pedagogikk by Title
Now showing items 1162-1181 of 2445
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2012)Avhandlingen er et bidrag til å forstå hva som karakteriserer kompetanseutvikling som styringsmiddel i videregående skole, etter at Kunnskapsløftets kompetansestrategi Kompetanse for utvikling (2005-2008) trådte i kraft. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Problemområde/ problemstilling Oppgaven diskuterer hvorvidt lederrolle i kunnskapsvirksomhet kan forstås og utøves på en annen måte enn tradisjonell ledelse som er påvirket av scientific management s forståelse av ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)Kommunikasjonsbarrierer i organisasjoner Sammendrag Kommunikasjon i organisasjoner er et omfattende tema med mange mulige innfallsvinkler og problemområder. Det å nå frem med et budskap er viktig både i forhold til å bli ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)I denne oppgaven forsøker jeg å se på hvordan vi forholder oss til fenomenet konflikt og konfliktkompetanse i arbeidslivet. Jeg hevder at alle mennesker som regel har nok kompetanse til å håndtere konflikter, men at denne ...
-
Konflikthåndtering i skolen. : møte med en tidstyv i klasserommet : en casestudie av to 10. klasserRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2010)PROBLEMOMRÅDE Temaet for oppgaven er konflikthåndtering i skolen, og bakgrunnen har vært fokuset politikere og media-Norge i dag retter mot uro og lavt kunnskapsnivå i skolen. Behovet for tydelige lærere for å oppnå en ...
-
Konsekvenser av traumeeksponering i barndommen - Traumereaksjoner og betydningen av psykososial støtte for risikoutsatte barn og ungeRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2022)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Tema/problemstilling Denne oppgaven vil ta for seg to spørsmål: 1. Representerer Kunnskapsløftet kontinuitet eller brudd med de tidligere læreplanene? 2. Hvilken sosial praksis vil kunne være en konsekvens av Kunnskapsløftet? ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Bakgrunn: Det blir stadig stilt økende krav til tjenester rettet mot psykisk helse. Forskere har i nyere tid rettet oppmerksomheten mot korte intervensjoner ved behandling av psykiske vansker og lidelser, samt betydningen ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2015)På 1960-tallet var pedagogiske fi losofer mest opptatt av humanisme, på 1980-tallet diskuterte vi postmodernisme, men nå snakker vi om kosmopolitisme. Nye migrasjonsmønstre, en digitalisert kultur og nedbygging av ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Mange unge søker seg til en utdanning innenfor et kreativt fagfelt fordi de ønsker seg inn i den kreative og kulturelle sektoren. På engelsk betegnes denne stadig voksende sektoren som «creative industries». At mange unge ...
-
Kreativitet og innovasjon i organisasjoner : ..vi er kanskje skrudd sammen på en litt annen måte.. (Master thesis / Masteroppgave, 2012)Denne masteroppgaven har et samfunnsperspektiv på ulike aktuelle temaer og teorier omkring kreativitet og innovasjon i organisasjoner. Utgangspunktet er professor Sir Ken Robinsons teoretiske ståsted om kreativitet i ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)Kreativitet og kreative prosesser sett i et kommunikasjons og dialogperspektiv. Kreativitet og kreativ kompetanse er begreper som dukker opp med stadig større intensitet overalt rundt oss. Spesielt i næringslivssammenheng ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)This article discusses how Minecraft can be used as a learning resource in facilitating historical empathy and critical thinking in teaching social studies. Minecraft is a sandbox video game reminiscent of digital Lego, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Problemområde ’Dannelse’ opfattes som et kernebegreb i pædagogikken. Men det er et begreb, der konstant må nytænkes og nyformuleres i lyset af den generelle samfundsudvikling og fremtidsudsigterne for de børn og unge, der ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Problemområde: I 2004 slo FNs menneskerettighetskomité fast at det norske grunnskolefaget kristendoms-, religions- og livssynskunnskap verken var nøytralt eller objektivt. Det sto således i strid med FN-konvensjonen om ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)Problemområde/ problemstilling Denne hovedoppgaven tar utgangspunkt i de kulturpolitiske satsingene som har gjort seg gjeldene i skolen i den senere tid. Den kulturelle skolesekken (DKS) er trukket fram som et eksempel på ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Temaets aktualisering kommer i lys av økt innvandring og behov for ytterligere forskning om ledelse i barnehagen. Empirien bygger på data innhentet gjennom kvalitative intervjuer av tre pedagogiske ledere fra tre forskjellige ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)I det daglige antar vi gjerne en form for frihet i den betydningen at vi i en del tilfeller hadde handlingsalternativer tilgjengelige, og at vi besitter en kapasitet til å kunne ha valgt annerledes enn vi faktisk gjorde. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Sammendrag Problemområde Hovedfokuset i denne casestudien har vært å se nærmere på studenters utvikling og forståelse av utforskende kunnskapsbyggende prosesser i et IKT-mediert forum på Facebook. Dette på bakgrunn av ...