Abstract
Denne oppgaven undersøker hva elever tenker om at religion og etikk-læreren er åpen om sitt eget livssyn i undervisningen. Absolutt alle lærere som underviser i religions- og livssynsfag har en personlig livssynsbakgrunn som de må være bevisste når de underviser. En del av denne bevisstheten handler om hvorvidt de skal fortelle elevene sine hva de selv tror på. Tidligere har dette temaet nesten utelukkende blitt diskutert fra et lærerperspektiv. Denne studien undersøker derimot hva elever fra 8 ulike skoler mener om lærerens åpenhet om eget livssyn i klasserommet. Oppgavens problemstilling er følgelig: "Hvilke tanker gjør et utvalg elever på Vg3 seg om lærerens åpenhet om eget livssyn i religion og etikk-undervisningen?" Dette undersøkes på to hovedområder: hvilken betydning elevene mener lærerens åpenhet kan ha på lærer-elev relasjonen, og hvilken betydning åpenhet kan ha for elevenes opplevelse av undervisningen. Disse spørsmålene besvares gjennom analyse og diskusjon av elevers skriftlige svar på en kvalitativ, digital spørreundersøkelse med åpne svarfelter. Resultatene fra undersøkelsen diskuteres i lys av tidligere empirisk forskning fra Norge og England, og i lys av ulike religionsdidaktiske perspektiver. Hovedfunnene fra min analyse viser at elevene stort sett er positive til at læreren skal være åpen om eget livssyn, men at åpenhet likevel kan få både positive og negative konsekvenser for lærer-elev relasjonen, og for elevenes opplevelse av undervisningen. Dette avhenger blant annet av lærerens grad av åpenhet, hva slags informasjon læreren deler, og hvilket konkret livssyn læreren har. På den ene siden kan det oppleves som trygt å vite hva læreren tror på, mens på den andre siden kan for mye informasjon eller for store uenigheter svekke relasjonen mellom lærer og elev. Lærerens åpenhet kan påvirke elevenes opplevelse av motivasjon for faget, og deres opplevelse av undervisningens upartiskhet. Oppgaven betrakter lærerens åpenhet som noe gradert, som vil si at lærere er åpne i ulik grad og på ulike vis. Lærerens åpenhetsgrad er noe av det som kan ha betydning for elevenes relasjon med læreren og deres opplevelse av undervisningen.