Browsing Teatervitenskap by Title
Now showing items 37-56 of 66
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)Denne oppgaven handler om noen komplekse fenomener som i de senere år har dukket opp i ulike kontekster i kulturbildet. Disse fenomenene lar seg ikke lett plassere i en kategori, men det er her tatt utgangspunkt i at det ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Utgangspunktet for å skrive om neo-avantgardekunstneren Marina Abramović, og hennes performance The Artist Is Present og tibetansk vajrayāna-buddhisme, er flere. Abramović er kjent for å ha utført mange oppsiktsvekkende ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Prosjektet Metateateret ble startet for å finne ut om teater kunne bidra til et bedre sosialt liv. Jeg har valgt å la oppgaven få sitt utgangspunkt i denne gruppen og dette spørsmålet for å undersøke nærmere noe som har ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Utfordret Robert Wilsons Peer Gynt norsk teater eller stemmer det, som enkelte anmeldere har antydet, at forestillingen strengt tatt kom 30 år for sent til å ha noen funksjon? Produksjonen var gjenstand for stor ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Moderne oppsetninger av barokkopera – Et fruktbart paradoks Jeg har et ønske om, og en tro på at opera kan være noe mer enn elitekulturens underholdning – noe annet enn ”fiffens kino”. Opera skal være en del av, og et ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2003)Med røtter både i retorikk og skuespillerkunst reflekterer denne hovedoppgaven over muntlig formidling. Fra skuespillerkunsten hentes begrepet rolle, og fra retorikken, antikkens talekunst, kommer den første skriftlige ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)Oppgaven er et forsøk på å harmonere to tilsynelatende uforenlige posisjoner i samtidens estetikk : dekonstruktiv teori i tradisjonen etter Jacques Derrida og modernistisk teater i tradisjonen etter Antonin Artaud. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)OPERA, GEOGRAFI OG KJÆRLIGHET - OPERA SOM SYMBOLPOLITIKK Masteroppgave i teatervitenskap av Nina Christine Badendyck Levert våren 2008, Institutt for kulturstudier og orientalske språk (IKOS), Universitetet i Oslo SAMME ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Oppgaven er en undersøkelse av relasjonen mellom aktør og tilskuer i forestillinger ved store institusjonsteatre i Oslo. Jeg har valgt å ta for meg forestillinger der direkte kontakt mellom aktør og tilskuer anvendes som ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Oppgaven undersøker hvilke estetiske og dramaturgiske strategier og strukturer som anvendes i dagens performance-teater, og hvilke dramaturgiske tenkemåter som kan ligge til grunn for verkene. Diskursen angående dramaturgiske ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Oppgaven går gjennom eit refleksivt-analytisk grep inn i relasjonane mellom idématerialet i og rundt Ibsens Vildanden i perspektiv av kunstnarduoen Vinge/Müllers arbeid med Ibsens dramatikk, med hovudfokus på deira versjon ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Oppgavens undertittel "monster teater" henspiller på kunstneren Matthew Causeys manifest for samtidens og framtidens teater, "A theatre of monsters: live performance in the age of digital media" (2002). Monsteret er en ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Politikk som performance handler om måten politiske begivenheter iscenesettes. Jeg tar for meg måten store demonstrasjoner og politisk aktivistisk teater iscenesetter seg, i motsetning til måten makthaverne iscenesetter ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)This thesis examines the procession from within a performance framework. Four processions were chosen as examples to be compared: Two of these were the Norwegian “Children’s parade” (Barnetog) and “Parade for the graduating ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Denne oppgaven fokuserer på publikum som opplevelsesprodusent og adresserer, utfordrer og samler elementene i de sosiale mediene teater, fotball og Facebook ved å se på de respektive teorier som de tradisjonelt behandles ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)I denne oppgaven forsøker jeg å belyse det jeg velger å omtale som "myten om den romantiske balletten". Idéen til denne vinklingen kommer fra et påstått fravær av romantisk ballett i Tyskland i et tysk musikkhistorisk verk ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)This thesis is an aesthetic, social and social-aesthetic investigation of events organised by the organization Scene & Heard in Somers Town, London. Scene & Heard is a mentoring project that partners children (9-14) from ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Oppgaven er en holistisk kartlegging av scenekunstformidling i lys av scenekunstprosjektet Operasjon Almenrausch, som er produsert og formidlet gjennom Den kulturelle skolesekken. Den kulturelle skolesekken har potensial ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)SAMMENDRAG Mangelen på det lesbisk-spesifikke og tematiske er påfallende både på de institusjonaliserte kunstscenene, og innefor rammen av det skeive miljøet i Oslo. De homofile mennenes tilstedeværelse er derimot mye mer ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)Denne oppgaven handler om gothkulturens teatrale og rituelle trekk. Gothkulturen er en kultur som praktiserer eksperimentering og spill med kostymer, utseende og identitet i offentligheten og på egne treff; en bevegelse ...