Abstract
Denne oppgaven handler om noen komplekse fenomener som i de senere år har dukket opp i ulike kontekster i kulturbildet. Disse fenomenene lar seg ikke lett plassere i en kategori, men det er her tatt utgangspunkt i at det til går an å beskrive dem med teatervitenskapelige begreper. Derfor er det foretatt en forestillingsanalyse av fem fenomener av denne typen. Disse fenomenene finner alle sted andre steder enn i en kunstinstitusjon, selv når kunstinstitusjon brukes i begrepets videste forstand.
Med utgangspunkt i forstillingsanalysene blir disse fenomenene deretter betraktet ut fra ulike teoretiske innfallsvinkler. Hva er disse fenomenene? Er de teater? Er de hybride teaterformer? Er de en annen type hybrid , eller blandingsform? Alle later til på ulike måter å overskride grensen mellom det sosiale og det estetiske. De kan for eksempel være tilknyttet næringslivet eller ha et svært politisk budskap. Da slike overskridelser bryter fullstendig med oppfatningen om den autonome kunsten er denne oppfatningen tatt med i betraktingen, i tillegg til næringslivet og markedsføringens synspunkt, med hensyn til hybride former for markedsføring og merkevarebygging. Videre undersøkes det ved hjelp av ulike oppfatninger av hva som er teatralt, eller teatralitetsteorier (bl.a. Josette Féral og Michael Fried), om disse fenomenene kan betraktes som teater.
Til slutt undersøkes fenomenet i forhold til samfunnet. Er disse fenomenene del av en større bevegelse? Her tas den amerikanske sosiologen Richard Sennetts oppfatning om vårt samfunn som et intimitetstyranni i betraktning, samt Anne-Britt Grans oppfatning om en implosjon i kunstinstitusjonen og en eksplosjon av kunst i samfunnet ellers.