Sammendrag
Formål: Formålet med denne studien var å undersøke «Hvordan oppfatter lærere sin profesjonsfaglige digitale kompetanse i digital undervisning i skolen under pandemien og hva er betydningen for elevenes sosiale utvikling?». Metode: For å svare på problemstillingen, ble det gjennomført 4 kvalitative semi- strukturerte intervjuer av matematikklærere fra grunnskolen. Resultater: Resultatet viser at flere lærere er opptatt av å ha fokus på sosiale utvikling på likt nivå som det faglige, men at dette har vært utfordrende gjennom digital undervisning. Lærere mener også at deres kompetanse i digitale verktøy ble bedre etter hvert som undervisningsformen ble endret fra å være fysisk til heldigital under pandemien. Videre indikerte lærere at de har møtt ganske mange utfordringer underveis gjennom digital undervisning. Den største utfordringen de har møtt gjelder deres kompetanse i digitale verktøy. Når det gjelder lærerens innsats, hevder de at de jobbet ekstra under pandemien. Det ble som en ekstra jobb for dere. Konklusjon: Det jeg har kommet fram til gjennom dette studie er at lærerens kompetanse i digitale verktøy har stor betydning for elevenes sosiale utvikling. I en digital undervisningssituasjon er det ikke kun læreres kompetanse i digitale verktøy som bidrar til å fremme læring hos elevene, det er også viktig at lærere har like stort fokus på fagkunnskap og pedagogisk kunnskap. Nøkkelord: digital undervisning, grunnskole, lærerens profesjonsfaglige digital kompetanse, TPACK, sosial utvikling.