Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hva et utvalg religionslærere tenker om å være åpen om egne ståsteder og standpunkter overfor elevene sine. Dette inkluderer både det å dele sin religiøse eller livssynsmessige tilhørighet, standpunkt i etiske spørsmål samt egne tanker, meninger, holdninger og synspunkt på religiøse, livssynsmessige og etiske emner. Oppgavens problemstilling er: «Hva tenker et utvalg religionslærere om å være åpen om egne ståsteder og standpunkter overfor elevene sine?». I tillegg har prosjektet forsøkt å få lærerne til å begrunne og argumentere for hvorfor de praktiserer åpenhet på den måten de gjør. Derfor har studien også følgende forskningsspørsmål: «Hvilke begrunnelser gir lærerne for de valgene som tas knyttet til åpenhet?». For å besvare problemstillingen og forskningsspørsmålet er det gjort kvalitative intervjuer med seks lærere som underviser i faget religion og etikk. Prosjektet bygger på tidligere empirisk forskning som har studert religionslæreres opplevelse av sin egen hverdag, primært hentet fra britisk kontekst. Åpenhetsspørsmålet har ikke vært hovedfokuset i disse studiene, men er likevel noe som stadig har dukket opp når lærerne skal reflektere over sin profesjonsutøvelse. Denne masteroppgaven vil sette spørsmålet om lærerens åpenhet i sentrum for forskningsinteressen. I tillegg bygger oppgaven på en rekke teoretiske perspektiver som sammen er med på å etablere en samtale omkring åpenhetsspørsmålet, og plasserer utfordringen innenfor en norsk kontekst. Studien konkluderer med at det for lærerne i dette prosjektet ser ut til at deres åpenhet er situasjonsbestemt og kontekstavhengig. Religionslærerrollen består av en rekke ulike og til dels spenningsfylte aspekter, forventninger og hensyn som må tas. En rekke ulike faktorer gir utslag for hvordan læreren praktiserer åpenhet i den gitte situasjonen. En interessant side ved lærerne i denne studien er at de hadde relativt like forståelser av formålet med faget og deres religionslærerrolle. Likevel trakk lærerne ulike konklusjoner om hva de kunne være åpne om, når de kunne være åpne og hvorfor man burde/ikke burde være åpen.