Abstract
En økende trend i naturfaglig undervisning er bruken av utforskende arbeidsmetoder. Sammen med et skift i hvordan undervise fag, kommer også spørsmål om hva som utgjør god undervisning. Et naturlig spørsmålet å stille er da, om hvorvidt samarbeid er forskjellig i klasser hvor elever har høyt læringsutbytte. For å kunne besvare dette spørsmålet, har jeg fordypet meg i Linking Instruction in Science and Student Impact (LISSI) sitt datamateriale for å kartlegge hva som kjennetegner samarbeidet blant elever i klasserom med høyt læringsutbytte og hvordan de bruker fagbegreper. Mine funn indikerer at elever i klasserom, som åpner for stor grad av samarbeid i ett bredt spekter læringsaktiviteter, har lettere for å engasjere seg i utforskende dialog. Ikke alle klassene som ble observert falt inn under kategorien utforskende, og flere bruker tiden i mindre grad på faglig diskusjon. Likhetstrekkene er at det ved flere anledninger i hver enkelt time er åpent for å la elevene konferere med læringspartneren sin. For å forbedre elev-elev interaksjoner vil det kunne være hensiktsmessig at lærere promoterer og viser igjennom modellering hva som er utforskende holdninger.. For videre forskning vil det være interessant å sammenligne resultatene fra dette prosjektet med klasser som har vanlig læringsutbytte.