dc.contributor.author | Solberg, Tobias Kapsberger | |
dc.date.accessioned | 2022-09-08T22:03:53Z | |
dc.date.available | 2022-09-08T22:03:53Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Solberg, Tobias Kapsberger. Det er i samhandling med andre vi lærer! Klasserom fullt av samarbeid. Master thesis, University of Oslo, 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/96382 | |
dc.description.abstract | En økende trend i naturfaglig undervisning er bruken av utforskende arbeidsmetoder. Sammen med et skift i hvordan undervise fag, kommer også spørsmål om hva som utgjør god undervisning. Et naturlig spørsmålet å stille er da, om hvorvidt samarbeid er forskjellig i klasser hvor elever har høyt læringsutbytte. For å kunne besvare dette spørsmålet, har jeg fordypet meg i Linking Instruction in Science and Student Impact (LISSI) sitt datamateriale for å kartlegge hva som kjennetegner samarbeidet blant elever i klasserom med høyt læringsutbytte og hvordan de bruker fagbegreper. Mine funn indikerer at elever i klasserom, som åpner for stor grad av samarbeid i ett bredt spekter læringsaktiviteter, har lettere for å engasjere seg i utforskende dialog. Ikke alle klassene som ble observert falt inn under kategorien utforskende, og flere bruker tiden i mindre grad på faglig diskusjon. Likhetstrekkene er at det ved flere anledninger i hver enkelt time er åpent for å la elevene konferere med læringspartneren sin. For å forbedre elev-elev interaksjoner vil det kunne være hensiktsmessig at lærere promoterer og viser igjennom modellering hva som er utforskende holdninger.. For videre forskning vil det være interessant å sammenligne resultatene fra dette prosjektet med klasser som har vanlig læringsutbytte. | nob |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | utforskende arbeid | |
dc.subject | ungdomskole | |
dc.subject | kvalitativ metode | |
dc.subject | Naturfag didaktikk | |
dc.subject | samarbeid | |
dc.subject | videodata | |
dc.title | Det er i samhandling med andre vi lærer! Klasserom fullt av samarbeid | nob |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2022-09-09T22:01:29Z | |
dc.creator.author | Solberg, Tobias Kapsberger | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-98852 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/96382/6/Masteroppgave_TKS_Ferdig.pdf | |