Hide metadata

dc.contributor.authorSolberg, Tobias Kapsberger
dc.date.accessioned2022-09-08T22:03:53Z
dc.date.available2022-09-08T22:03:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationSolberg, Tobias Kapsberger. Det er i samhandling med andre vi lærer! Klasserom fullt av samarbeid. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/96382
dc.description.abstractEn økende trend i naturfaglig undervisning er bruken av utforskende arbeidsmetoder. Sammen med et skift i hvordan undervise fag, kommer også spørsmål om hva som utgjør god undervisning. Et naturlig spørsmålet å stille er da, om hvorvidt samarbeid er forskjellig i klasser hvor elever har høyt læringsutbytte. For å kunne besvare dette spørsmålet, har jeg fordypet meg i Linking Instruction in Science and Student Impact (LISSI) sitt datamateriale for å kartlegge hva som kjennetegner samarbeidet blant elever i klasserom med høyt læringsutbytte og hvordan de bruker fagbegreper. Mine funn indikerer at elever i klasserom, som åpner for stor grad av samarbeid i ett bredt spekter læringsaktiviteter, har lettere for å engasjere seg i utforskende dialog. Ikke alle klassene som ble observert falt inn under kategorien utforskende, og flere bruker tiden i mindre grad på faglig diskusjon. Likhetstrekkene er at det ved flere anledninger i hver enkelt time er åpent for å la elevene konferere med læringspartneren sin. For å forbedre elev-elev interaksjoner vil det kunne være hensiktsmessig at lærere promoterer og viser igjennom modellering hva som er utforskende holdninger.. For videre forskning vil det være interessant å sammenligne resultatene fra dette prosjektet med klasser som har vanlig læringsutbytte.nob
dc.language.isonob
dc.subjectutforskende arbeid
dc.subjectungdomskole
dc.subjectkvalitativ metode
dc.subjectNaturfag didaktikk
dc.subjectsamarbeid
dc.subjectvideodata
dc.titleDet er i samhandling med andre vi lærer! Klasserom fullt av samarbeidnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-09-09T22:01:29Z
dc.creator.authorSolberg, Tobias Kapsberger
dc.identifier.urnURN:NBN:no-98852
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/96382/6/Masteroppgave_TKS_Ferdig.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata