Abstract
Dette er en kort masteroppgave som handler om fenomenet brukergenerert innhold, noe som er et svært aktuelt tema. Brukere skriver blogger, publiserer filmer av seg selv, skriver og redigerer i wikier, deler bildene sinemed andre, skriver anmeldelser av produkter og tjenester. Oppgaven svarer på to spørsmål: Hva menes
med brukergenerert innhold? , og Lag et rammeverk som beskriver hvordan brukergenerert innhold oppstår . Svarene på disse ble funnet gjennom studier av relatert teori, observasjon av fenomenet i praksis og kvalitative intervjuer med brukere som genererer innhold. Som svar på det første spørsmålet presenteres en definisjon på hva brukergenerert innhold er. Rammeverket som foreslås,
beskriver i tre faser prosessen hvor brukergenerert innhold oppstår: Innhenting, utvelgelse og bearbeidelse, og tilgjengeliggjøring av innhold. Dette rammeverket kan brukes til å forklare hva som skjer med innholdet brukere genererer før det gjøres tilgjengelig for andre.