Abstract
Tema for oppgaven er holdningsdannelse i religion og etikk, slik det kommer til uttrykk i læreplanen etter Kunnskapsløftet 2020. Holdningsdannelse kan anses å omhandle store deler av læreplanen, og denne studien fokuserer på holdningen respekt og ferdighetene håndtering av mangfold og kunne ta andres perspektiv. Holdningen og ferdighetene ligger til grunn for operasjonalisering av holdningsdannelse i studien. Oppgavens problemstilling er: Hva tenker religion og etikk-lærere om det holdningsdannende aspektet ved den nye læreplanen (2020), og hvilke planer har de for implementering av dette aspektet i videre undervisning? Basert på problemstillingen opererer studien med tre forskningsspørsmål. Spørsmålene er rettet mot hvilke tanker lærere har om holdningsdannelse basert på det som formidles i den nye læreplanen, og hvordan de forstår og planlegger implementering av respekt, håndtering av mangfold og å kunne ta andres perspektiv i deres kommende undervisning. Teori, tidligere forskning og religions- og livssynsdidaktiske perspektiver benyttes for å vise til ulike definisjoner av danning og holdning. Dessuten vises det til arbeidsmetoder, temaområder og faglig innhold som egner seg til utvikling av respekt, håndtering av mangfold og perspektivtaking.
Empirien som ligger til grunn for oppgaven er en kvalitativ intervjuundersøkelse med fire lærere som underviser i religion og etikk. Det ble gjort individuelle semistrukturerte intervju, og de ble gjennomført gjennom den digitale plattformen Zoom, på bakgrunn av Covid situasjonen og restriksjoner knyttet til det. Hovedfunnene viser at holdningsdannelse forstås som en berikende del av faget. Begrepene danning, holdning, mangfold og perspektivtaking er innholdsrike og mangesidige. I den nye læreplanen er innholdet i begrepene ikke definert, og de ulike premissene for undervisningen anses som åpne og lite konkretisert. Informantene trekker fram arbeidsmetoder og temaområder de anser som berikende for implementering av holdningsdannelse. Kunnskap er ifølge informantene grunnleggende for å stimulere til danning og utvikling av holdninger og ferdigheter. Kunnskapsinnholdet i den nye læreplanen (2020) blir forstått som upresist og vagt. Lærerne har dermed en frihet og et større ansvar for hva som skal vektlegges i undervisningen. Empirien viser at denne åpenheten er krevende å håndtere. Lærernes planer for implementering av holdningsdannelse bygger stor sett på deres tidligere erfaringer.