Abstract
Denne artikkelbaserte avhandlingen bidrar til forskning på undervisning og læring i høyere utdanning. Avhandlingen har som overordnet målsetting å bidra til en rikere forståelse av hva det betyr for studenter å ta del i et – for dem – nytt kunnskapsfelt samt gi innsikt i de utfordringer de står overfor i den forbindelse. Jeg har nærmet meg denne målsettingen gjennom å undersøke kunnskapspraksiser og læringsutfordringer slik de utfolder seg i grupper av jusstudenter som samarbeider om å utforske fagspesifikke case-oppgaver.
For å undersøke dette har jeg gått inn i to kurskontekster fra første- og andre studieår i jusutdanningen. I avhandlingen spør jeg: 1) Hva karakteriserer kunnskapspraksiser studentene introduseres for i lavere grads jusutdanning? Og 2) Hvilke læringsutfordringer møter studentene når de deltar i disse praksisene? For å kunne beskrive og analysere kompleksiteten i studenters vei til juss som kunnskapsfelt har jeg benyttet meg av følgende analysebegreper: epistemic space, appropriation, assembling og navigation. Avhandlingens tredje forskningsspørsmål er; 3) Hvordan kan avhandlingens analysebegreper bidra til å skape en bedre forståelse av studentenes begynnende deltakelse i kunnskapspraksiser i jus?
Avhandlingen bygger på analyser av kvalitative data fra to kurskontekster; Et introduksjonskurs og et andre års kurs i internasjonal rett. Jeg har fulgt studentenes interaksjon i gruppearbeid, og med særlig oppmerksomhet rettet mot den rollen de juridiske tekstene får i studentenes utforskende arbeid med case-oppgaver. Avhandlingen finner, i tråd med tidligere forskning, at studentene gjennom å ta del i kunnskapspraksiser får tilgang til den juridiske diskursen, fagspråket og ressursene i profesjonen. Gjennom de valgte analysebegrepene har analysene av de to kurskontekstene gitt grunnlag for å beskrive noen viktige vilkår for at studenter kan ta del i kunnskapspraksiser i jus i utforskende aktiviteter. I sluttdiskusjonen understrekes betydningen av gjennomtenkte pedagogiske design for å legge til rette for, og støtte opp under, studenters læring når de står overfor ulike praksiser i et kunnskapsfelt.