dc.date.accessioned | 2021-10-01T13:36:49Z | |
dc.date.available | 2021-10-01T13:36:49Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/88697 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelbaserte avhandlingen bidrar til forskning på undervisning og læring i høyere utdanning. Avhandlingen har som overordnet målsetting å bidra til en rikere forståelse av hva det betyr for studenter å ta del i et – for dem – nytt kunnskapsfelt samt gi innsikt i de utfordringer de står overfor i den forbindelse. Jeg har nærmet meg denne målsettingen gjennom å undersøke kunnskapspraksiser og læringsutfordringer slik de utfolder seg i grupper av jusstudenter som samarbeider om å utforske fagspesifikke case-oppgaver.
For å undersøke dette har jeg gått inn i to kurskontekster fra første- og andre studieår i jusutdanningen. I avhandlingen spør jeg: 1) Hva karakteriserer kunnskapspraksiser studentene introduseres for i lavere grads jusutdanning? Og 2) Hvilke læringsutfordringer møter studentene når de deltar i disse praksisene? For å kunne beskrive og analysere kompleksiteten i studenters vei til juss som kunnskapsfelt har jeg benyttet meg av følgende analysebegreper: epistemic space, appropriation, assembling og navigation. Avhandlingens tredje forskningsspørsmål er; 3) Hvordan kan avhandlingens analysebegreper bidra til å skape en bedre forståelse av studentenes begynnende deltakelse i kunnskapspraksiser i jus?
Avhandlingen bygger på analyser av kvalitative data fra to kurskontekster; Et introduksjonskurs og et andre års kurs i internasjonal rett. Jeg har fulgt studentenes interaksjon i gruppearbeid, og med særlig oppmerksomhet rettet mot den rollen de juridiske tekstene får i studentenes utforskende arbeid med case-oppgaver. Avhandlingen finner, i tråd med tidligere forskning, at studentene gjennom å ta del i kunnskapspraksiser får tilgang til den juridiske diskursen, fagspråket og ressursene i profesjonen. Gjennom de valgte analysebegrepene har analysene av de to kurskontekstene gitt grunnlag for å beskrive noen viktige vilkår for at studenter kan ta del i kunnskapspraksiser i jus i utforskende aktiviteter. I sluttdiskusjonen understrekes betydningen av gjennomtenkte pedagogiske design for å legge til rette for, og støtte opp under, studenters læring når de står overfor ulike praksiser i et kunnskapsfelt. | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.relation.haspart | Paper 1: «Hva er en mangel?» – En studie av begrepers mange funksjoner i jusstudenters læringsarbeid. (Submitted). To be published. The paper is not available in DUO awaiting publishing. | |
dc.relation.haspart | Paper 2: Maintaining doubt to keep problems open for exploration: An analysis of law students' collaborative work with case assignments. Cecilie Enqvist-Jensen, Monika Nerland, Ingvill Rasmussen. Learning, Culture and Social Interaction 13 (2017) 38–49. DOI: 10.1016/j.lcsi.2017.02.001. The article is included in the thesis. Also available at: https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2017.02.001 | |
dc.relation.haspart | Paper 3: Navigating fluid epistemic spaces: emerging challenges for student knowing and learning in public international law. Cecilie Enqvist-Jensen. Studies in Continuing Education, 2018, vol 40(3), 257–272. DOI: 10.1080/0158037X.2018.1445984. The article is not available in DUO due to publisher restrictions. The published version is available at: https://doi.org/10.1080/0158037X.2018.1445984 | |
dc.relation.uri | https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2017.02.001 | |
dc.relation.uri | https://doi.org/10.1080/0158037X.2018.1445984 | |
dc.title | Knowledge Practices and Learning Challenges in Legal Education: Examining students’ collaborative work in two undergraduate courses | en_US |
dc.type | Doctoral thesis | en_US |
dc.creator.author | Enqvist-Jensen, Cecilie | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-91312 | |
dc.type.document | Doktoravhandling | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/88697/1/PhD-Enqvist-Jensen-2021.pdf | |