Sammendrag
Tema i oppgaven er hvordan undervisningsaktiviteter med fokus på gruppearbeid i virtuelle verdener kan fasilitere samarbeidslæring og utvikling av programmeringskunnskap. For å avgrense omfanget har jeg gjort en beslutning om å undersøke strukturene i gruppeinteraksjonene. Formålet med denne oppgaven er å finne ut av hvordan modellen om kunnskapstilpasning gjennom samarbeid fasilitere læring i Minecraft. Dette prosjektet er en eksplorerende, kvalitativ studie av sandkassespill som et pedagogisk virkemiddel for læring. Med videre fokus på programmeringsundervisning og algoritmisk tenkning som tverrfaglig implementert i datastøttet samarbeidslæring. Det empiriske materialet som er anvendt i denne oppgaven er videoobservasjon, og et gruppeintervju. Ved å observere ulike studenter med forskjellige kunnskapsbakgrunner som prøver å lære seg programmering og algoritmisk tenking med Minecraft og MakeCode som verktøy, kan man både se positive og negative aspekter ved denne type læring. Minecraft kan bidra som et kreativt medie hvor spilleren får rom til å teste ut og utforske nye løsninger, men for mange elever uten forkunnskaper, er spillkunnskaper og programmering et fjernt og abstrakt konsept som krever fokus og dedikasjon for å tilegne seg