Hide metadata

dc.contributor.authorSeba, Lydia Elvira Mist
dc.date.accessioned2021-09-24T22:05:00Z
dc.date.available2021-09-24T22:05:00Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationSeba, Lydia Elvira Mist. Programmeringsundervisning i Minecraft - Kvalitativ studie av sandkassespill som pedagogisk virkemiddel for læring. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/88503
dc.description.abstractTema i oppgaven er hvordan undervisningsaktiviteter med fokus på gruppearbeid i virtuelle verdener kan fasilitere samarbeidslæring og utvikling av programmeringskunnskap. For å avgrense omfanget har jeg gjort en beslutning om å undersøke strukturene i gruppeinteraksjonene. Formålet med denne oppgaven er å finne ut av hvordan modellen om kunnskapstilpasning gjennom samarbeid fasilitere læring i Minecraft. Dette prosjektet er en eksplorerende, kvalitativ studie av sandkassespill som et pedagogisk virkemiddel for læring. Med videre fokus på programmeringsundervisning og algoritmisk tenkning som tverrfaglig implementert i datastøttet samarbeidslæring. Det empiriske materialet som er anvendt i denne oppgaven er videoobservasjon, og et gruppeintervju. Ved å observere ulike studenter med forskjellige kunnskapsbakgrunner som prøver å lære seg programmering og algoritmisk tenking med Minecraft og MakeCode som verktøy, kan man både se positive og negative aspekter ved denne type læring. Minecraft kan bidra som et kreativt medie hvor spilleren får rom til å teste ut og utforske nye løsninger, men for mange elever uten forkunnskaper, er spillkunnskaper og programmering et fjernt og abstrakt konsept som krever fokus og dedikasjon for å tilegne segnob
dc.language.isonob
dc.subjectSpillbasert læring Sosiokulturell læringsteori Datastøttet samarbeidslæring (CSCL) Mediering Stillasbygging Algoritmisk tenkning Programmering Blokkbasert koding Generiske ferdigheter Fagspesifikke ferdigheter Kunnskapstilegnelse gjennom samarbeid (Colloborative Knowledge Aquisition)
dc.titleProgrammeringsundervisning i Minecraft - Kvalitativ studie av sandkassespill som pedagogisk virkemiddel for læringnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-25T22:01:43Z
dc.creator.authorSeba, Lydia Elvira Mist
dc.identifier.urnURN:NBN:no-91086
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/88503/1/Programmeringsundervisning_i_Minecraft_Lydia_Seba.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata